alter-nativa

Diskusní téma: Recenze

k substančnímu pojetí hodnoty

Miroslav Tejkl 29.08.2015

Pan Koba sice dost obratně využil začátek prvního dílu Marxova Kapitálu (jediného, který hněvivý, vousatý Maur, vydal sám ve vlasdtní redakci), aby ukázal, že Marx je z hlediska pracovní teorie hodnoty substancionalista - a že se proto Heller s Neužilem jaksi zpronevěřují tomuto Marxovu pojetí.

Ale stejné věty, které na počátku prvního dílu Kapitálu nebo "Ke kritice politické ekonomie" z roku 1859 hovoří o práci "obsažené" ve výrobku atd nemusí vůbec znamenat to, co si po Koba myslí.

Je dost míst v Kapitálu v širokém slova smyslu (tedy dílko "Ke kritice politické ekonomie", tři díly samotného Kapitálu v užším slova smyslu, plus tři knihy historie ekonomického myšlení nazvané "Teorie o nadhodnotě"), ze kterých
vyplývá jasně, že hodnota zboží NENÍ dána "pracovní substancí" ztělesněnou v příslušném výrobku.

.... Hodnota konkrétního výrobku není dána množstvím nové a přenesené práce, která byla SKUTEČNĚ vynaložena na vyrobení onoho konkrétního výrobku (a k jeho výrobě potřebných výrobních prostředků), ale množstvím práce, které je v každém okamžiku, kdy se po hodnotě zboží aktuálně ptáme, zapotřebí, aby někde vznikl (v daném okamžiku) další exemplář tohoto zboží ...

Já do vašich diskusí zasahovat moc nechci - jsem sice přívrženec objektivní teorie hodnoty, ale nikoli pracovní teorie hodnoty, kdybych pracoval s hodnotou jako kladným fenoménem, tak by byla založena na výrobní době jako svébytném fenoménu a nikoli na MNOŽSTVÍ práce měřené pracovní dobou. Hodnota zboží by se pak skládala z NOVÉ hodnoty dané výrobní dobou potřebnou k výrobě daného zboží a z hodnoty přenesené - a to z těch potenciálů, kapacit, výrobních prostředků, (ať už vnějších jako stroje, tak vnitřních jako v lidech osvojené společenské znalostní dědictví, tedy lidský kapitál), které bylo nutno lidskou produkcí vytvořit.

Protože je ale moje teorie hodnoty reprodukční a má záporný (dluhový) charakter (produkce je umořování hodnoty), je celá tato moje konstrukce obrácená z "kladna" do "záporna", "nadhodnota" je "srážka z hodnoty" atd. ... jak už jsem to tady někde sám psal a Pepík Heller - vcelku poctivě, pokud dovedu posoudit - komentoval a interpretoval jako jinou - než svou vlastní - koncepci ...

Když tak nad tím přemýšlím, tak bych se ani tak moc od marxistického pojetí nelišil - kdyby mě Marx tolik nepodráždil nerozlišujícím a kategorii dále nečlenícím tvrzením, že hodnota vzniká prací jako "spotřebou pracovní síly" (I. díl Kapitálu na začátku o pracovní síle) ... Takový nesmysl neměl vypadnout z člověka, který si tolik cenil společenského znalostního dědictví (jehož určité množství je vůbec podmínkou, aby vůbec vznikal nadprodukt a které se samozřejmě užitím nespotřebovává) a jehož Rukopisy Grundrisse ukazovaly, že měl už v druhé polovině 50. let 19. století celkem jasno ... i o té budoucnosti civilizace ...