alter-nativa

Diskusní téma: Josef Heller - Stále Koba, stále Koba…

K diskusi mezi Pepou Hellerem a váženým panem Kobou - část čtvrtá

PhDr. František Neužil 29.06.2015
Lidská práce je „antropologická konstanta“, protože jakožto „cílevědomá a aktivní regulace látkové výměny mezi lidskou společností a přírodou“, jak praví Marx v prvním díle Kapitálu, zformovala člověka dnešního psychosomatického typu, jenž vzešel z hmotné přírody, jeho pracovní činnost substanciálně snímá všechny přírodní vývojové formy materiálního samopohybu, takže je aktivním ztělesněním přeměny hmotné, přírodně kosmické substance v subjekt, a proto v úloze subjektu výrobních procesů, v nichž se produkuje společenský nadprodukt (jehož kapitalistickou hodnotovou formu je nadhodnota) a zisk (který v kapitalismu vzniká vztažením masy nezaplacené nadpráce k celkovému investovanému kapitálu), i kulturního a civilizačního rozvoje, nenahradí v budoucnosti člověka humanoidní roboti, jako je například jistý android Dat, jenž se objevuje coby jeden z – kladných a sympatických! – hrdinů sci-fi seriálu „Star Trek: Nová generace“. Avšak právě proto, že se lidská práce bude vymaňovat z bezprostřední účasti ve výrobních procesech, bude se ve stále větší míře naplňovat momenty lidsko-společenské vlastnické součinnosti, pracovní aktivity se budou stále více prolínat a propojovat s aktivitami vlastnického řízení a spolurozhodování, takže každý člen lidské společnosti bude moci rozvíjet svoji jedinečnou a neopakovatelnou individualitu tím, že si bude osvojovat profesi, kterou většina lidí v průběhu sociálně historického vývoje, jenž probíhal ve výrobně vztahovém rámci soukromovlastnických a vykořisťovatelských společenskoekonomických formací, tak řečeno „zapomněla“: totiž profesi svobodného, rozumného a zodpovědného hospodáře světa, v němž žije – tohoto světa, neboť žádný jiný svět člověk k dispozici nemá. A historicky novou formou sociálně ekonomického zisku bude právě rozvíjení samosprávné vlastnické subjektivity, jež bude prakticky naplňovat volný čas pro individuální rozvoj coby základní společenské bohatství a využíváním tohoto „fixního kapitálu společenského výrobního procesu“ se stane alternativou globalizovaného kapitalismu i reálně existujícího socialismu.
A na úplný závěr si dovolím trochu zpochybnit dosti autoritativních způsobem pronesený názor pana Koby, že kapitalistického podnikatele, i kdyby se jednalo o podnikatele-marxistu, nezajímá a zajímat ani nemůže podstata zisku, která dle marxistické pracovní teorie hodnoty spočívá ve výrobě nadhodnoty, neboť se může a musí zajímat pouze a jedině o co největší kladný rozdíl mezi dosahovanými výnosy a výrobními náklady neboli o co nejvyšší masu a míru zisku. Tento „prostý fakt“ vyplývá dle mínění váženého pana Koby „ze samotného smyslu a podstaty podnikání a na teorii hodnoty nezávisí“: kdyby podnikatel při plánování svého podnikání nepočítal s konstantním kapitálem, skončil by s takovým přístupem buď v údivu nad tím, že má „na účtu v bance nulu, nebo u soudu, protože by neplatil faktury“.
Představme si tedy dvě stavební firmy, které zaměstnávají stejný počet zedníků, pokrývačů, tesařů atd., atp., používají stavební stroje obdobných technických parametrů, takže se jejich cena pohybuje na téže výši, a pracují na dvou různých zakázkách, které představují stejně velikou finanční hodnotu odvedeného díla. Tyto dvě firmy se liší pouze jedinou „drobností“: jedna z firem zaměstnává české stavební dělníky, druhá pak stavební dělníky ukrajinské, co jsou ochotni pracovat i za mzdy, kvůli nimž by se čeští dělníci „ani neopřeli o lopatu“. Laskavý i nelaskavý čtenář může třikrát hádat, která z oněch dvou firem bude za daných podmínek dosahovat vyšší masu a míru zisku. Nebude to právě ta firma, která zlevní cenu pracovní síly svých zaměstnanců? Neukazuje snad tento příklad, že zisk kapitalistického podnikatele plyne právě z růstu míry nadhodnoty, a proto se i kapitalistický podnikatel (a nejenom podnikatel-marxista) musí zajímat o sociálně ekonomickou podstatu kapitalistické tvorby zisku?
Vážený pan Koba by ovšem mohl, jak se mi alespoň zdá, namítnout, že můj vyspekulovaný, hypotetický příklad je „zcela odtržen od životní praxe“, neboť by přece onen stavební podnik zaměstnávající ukrajinské stavební dělníky mohl v jistých hranicích dosahovat vyšší míru zisku i v případě používání většího objemu investovaného konstantního fixního a oběžného kapitálu. Dokonce by možná mohl i tvrdit, že stavební podnik s českými dělníky by zajisté dosahoval vyšších finančních výnosů, kdyby používal konstantní kapitál dokonalejších technických parametrů – jenž by ovšem nenalézal na při stavebních pracích uplatnění. Takové jsou projevy „praktického uvažování zdravého selského rozumu“, jež se stylem Čapkova „pračlověka Janečka“, jak trefně poznamenal Pepa Heller, upoceně snaží zamaskovat a zakrývat sociálně ekonomickou podstatu kapitalistického vykořisťování. (Tragikomickou, groteskní fraškovitou dohru celé nastíněné konkrétní situace bude ovšem tvořit fakt, že pokud kapitalistický podnikatel propustí české dělníky a najme dělníky ukrajinské, nebudou čeští dělníci s největší pravděpodobností kritizovat kapitalistického vlastníka firmy, ale ony ukrajinské dělníky za to, že jim „berou práci“).
Ano, můj příklad je „naprosto odtržen od praxe života“. Vždyť přece každý ví, že čeští zaměstnanci automobilových montážních dílen německé firmy Volkswagen v Mladé Boleslavi pobírají stejnou mzdu jako montážní dělníci v Německu – že vážený pane Kobo?

K diskusi mezi Pepou Hellerem a váženým panem Kobou - část třetí

PhDr. František Neužil 29.06.2015
Zdá se mi, že když Marx formuloval v „Grundrissech“ hypotézu, že všeobecná práce se stane základní společenskou výrobní silou a zdrojem společenského bohatství, patrně se zároveň domníval, že se tak stane až ve výrobně vztahovém rámci socialismu jakožto první vývojové fáze komunistické společenskoekonomické formace. Rozvoj kapitálu a kapitalismu se však ukázal být „chytřejší“ než marxistická pracovní teorie hodnoty, a proto jsme byli s doktorem Hellerem nuceni „jít s Marxem za Marxe“ a konkretizovat marxistickou pracovní teorii hodnoty teorií vykořisťování – či, chcete-li, kapitalistického zaměstnávání, používání – živé konkrétní všeobecné práce kognitariárního proletariátu. A tak jsme museli respektovat fakt, že při zkoumání a rozboru kapitalistického využívání živé konkrétní všeobecné práce kognitariárních proletářů, kladené coby práce společná a pospolitá, vystupujeme z newtonovského sociálně historického časoprostoru a vstupujeme do sociálně historického časoprostoru einsteinovského, jelikož vysoce vědecky či umělecky kvalifikovaná a složitá práce kognitivních proletářů má schopnost koncentrovat a kondenzovat v sobě v podstatě nekonečné množství společensky průměrné a jednoduché práce proletářů klasických, což je vlastně schopnost produkovat přeměněnou formu úspory pracovní doby, která se rovná „růstu volného času, tj. času pro plný rozvoj individua, který zase působí zpětně na produktivní sílu práce“ (Marx, K.: Rukopisy „Grundrisse“ II; Svoboda, Praha 1974, str. 343), čímž se pracovní (výrobní) síla rozličných profesně příslušníků zaměstnaneckých skupin kognitariárního proletariátu stává současně zvláštním výrobním prostředkem, svérázným „fixním kapitálem společenského výrobního procesu, přičemž tento fixní kapitál je sám člověk“ (viz tamtéž), z čehož plyne, že by hodnota pracovní síly kognitariárních proletářů a stejně tak i hodnota užitného hodnoty zbožního výrobku jejich živé konkrétní práce musela být nekonečně veliká. Kapitalistický tržní ekonomický mechanismus si tuto objektivní skutečnost „hroucení výroby založené na směnné hodnotě“ (viz Marx, K.: Rukopisy „Grundrisse“ II, v uvedeném českém vydání str. 336) může osvojit pouze tím, že klade cenu pracovní síly kognitariárních proletářů jako pouze symbolickou – kapitalistické výrobní vztahy i jejich strukturně systémová organizace, vlastnická struktura, která je jejich sociálně ekonomickým základem, přitom zůstávají díky svojí hodnotové substanční náplni nadále objektivní čili materiálně předmětné, nezávislé na vůli a vědomí lidí tvořících sociálně ekonomické skupiny, jež do nich vstupují! –, což mimo jiné umožňuje kapitálu stlačovat cenu kvalifikované a složité práce na úroveň ceny práce společensky průměrné a jednoduché a pokoušet se tak řešit „paradox produktivity“, o němž se zmiňuje pan Koba.
Musím se přiznat, že jsem zpočátku vůbec nechápal, v čem vlastně spočívá podstata sporu v nové etapě diskusí mezi doktorem Hellerem a panem Kobou. Počalo mi svítat, až když jsem se ve výkladech pana Koby dočetl: „Vždyť přece právě naopak automatizace znamená vytlačování lidí z výrobního procesu a to, co by je mělo nahradit, je právě konstantní kapitál. Pokud by skutečně k masové automatizaci došlo, velká část lidí bude uvolněna z pracovního procesu a pro uvolněné pracovníky už tentokrát nebude žádné uplatnění, jako tomu bylo v minulosti při různých změnách výrobní základny. Nezapomeňte, že přinejmenším z části smyslem práce těch Vašich vysoce kvalifikovaných profesionálů je a bude právě zdokonalování konstantního kapitálu.“
Na první pohled se zdá – a je to docela překvapivé zjištění –, že pan Koba souhlasí s naší teorií kapitalistického používání živé práce kognitariárního proletariátu, podle níž rozpor mezi procesem výroby kognitariárního zisku a celospolečenskými souvislostmi tohoto procesu plodí coby sociálně ekonomický důsledek rozmanitých zpředmětnění onoho rozporu, rozličných aplikací živé konkrétní všeobecné práce kognitariárních proletářů, produkující nadhodnotu v soustavě kapitalistických výrobních vztahů (počítače, robotizované stroje řízené počítači atd., atp., jež představují konstantní fixní kapitál „postindustriálního“ kapitalismu), volný čas pro rozvoj lidské indiviaduality jako nový typ společenského bohatství ve formě stále masovější trvalé nezaměstnanosti, a to jak v přímé a bezprostřední podobě, tak i v podobě rozličných odstínů prekarizované práce tradičních dělníků. Zároveň se mi ale zdá, že vážený pan Koba si vyložil Marxovu vizi o přeměně všeobecné práce v základní společenskou výrobní sílu a zdroj společenského bohatství, na níž navazuje marxistická pracovní teorie hodnoty koncepcí o přeměně vědy v bezprostřední výrobní sílu (viz „Civilizace na rozcestí“ Radovana Richty), přechodu od extenzivního k intenzivnímu typu hospodářského růstu (neboli rozvoje výrobních sil), kdy se růst společenského nadvýrobku odvíjí od vědeckotechnického a technologického pokroku, jenž přináší kupříkladu automatizaci výroby ve formě pružně robotizovaných technologických výrobních provozů a systémů, tedy že této prognóze marxistické filosoficko-ekonomické teorie pan Koba porozuměl v tom smyslu, že díky rozvoji masové automatizace výrobních procesů se počne vyčerpávat funkce lidské živé práce jakožto subjektu procesů výroby hmotných a duchovních statků, obecněji pak i celková role člověka jako subjektu kulturního a civilizačního vývoje. Vážený pan Koba ve svých úvahách „tvořivě“ navazuje – a patrně si toho není vůbec vědom – na teorii doktora Conrada Schmidta, podle níž je hodnototvorným činitelem a především pak zdrojem nadhodnoty nejenom živá, současná práce, ale i práce zvěcnělá a mrtvá, minulá a akumulovaná, nebo pojetí curyšského profesora Juliuse Wolfa, podle nějž se v systému relativní nadhodnoty (neboli zkracování nutné práce ve srovnání s prodlužováním nadpráce v rámci zákonem pevně stanovené délky pracovního dne) zakládá růst produktivní síly práce, jenž způsobuje zlevňování životních prostředků i zvyšování míry nadhodnoty, což může údajně vysvětlit i utváření všeobecné rovné masy a míry zisku – dle mínění váženého pana profesora si kapitály s vyšším organickým složením přivlastňují společensky průměrnou masu a míru zisku, která je vyšší než masa nadhodnoty, kterou v souladu s hodnotovým zákonem vytěží z práce svých dělníků, právě díky tomu, že obsahují vyšší podíl zvěcnělé práce a jimi ovládaná živá dělnická práce má tedy vyšší produktivní sílu – přímo a bezprostředně na vzrůstajícím podílu konstantního kapitálu ve složení celkového kapitálu, čili na názory, které svého času kritizoval Friedrich Engels v předmluvě k vydání třetího dílu Marxova Kapitálu. (Viz Marx, K.: Kapitál III-1, ve zmiňovaném českém vydání str. 22-27).

K diskusi mezi Pepou Hellerem a váženým panem Kobou - část druhá

PhDr. František Neužil 29.06.2015
Když píše Pepa Heller občas o tom, že „hodnota“ je výsledkem „dohadování se“ mezi lidmi, sociálními vrstvami, společenskými třídami atd., atp., že je to vlastně „soubor pravidel“ takovéhoto „dohadování“, nechápe v žádném případě „hodnotu“ subjektivisticky, ale jako objektivní kategorii, jejíž výsledný sociálně ekonomický obsah nezávisí na vůli a vědomí lidí, kteří jej utvářejí. Zkoumání obsahu a sociálně ekonomické podstaty kategorie „hodnota“ musí v marxistické filosoficko-ekonomické teorii vycházet ze substančního pojetí, pojímá společensky nutné a uznané množství živé i zpředmětnělé práce coby hodnotovou substanci vězící v užitné hodnotě vyrobeného zboží, a to již proto, že dialekticko-materialistická teorie substance navazuje na filosofickou teorii substance u Spinozy, francouzských materialistů osmnáctého století a Feuerbacha, v níž má hmotná substance přírodně kosmického celku dva atributy: časoprostorovou rozlehlost a myšlení, z čehož plyne, že celosvětová hmota ve svém vývoji nutně a zákonitě plodí myslící mozek bytosti, kterou zatím ve vesmíru známe pouze v jediném exempláři, jímž je – dosud poměrně nespravedlivě nazvaný – „člověk rozumný“, obývající toto pozemské slzavé údolí a dosud spíše přispívající ke zvyšování jeho „slzavosti“, jenž však přesto zůstává aktivním nositelem přeměny hmotné „substance“ v „subjekt“, což je klíčová myšlenka důsledně materialistické filosofické teorie hmoty jakožto substance. (Jelikož nemohu na tomto místě pro nedostatek prostoru odbíhat do podrobností, doporučuji váženému panu Kobovi knihu vynikajícího sovětského filosofa Evalda Iljenkova o materialistické dialektické logice, zvláště pak kapitolu o Spinozově pojetí substance).
Lidská smyslově předmětná praxe, praktická aktivita, jejímž základem je pracovní a výrobní činnost, má coby nejvyšší vývojová forma samopohybu hmotné přírodně kosmické substance ontotvornou povahu, neboť pozvedá materiální přírodní samopohyb na vývojovou úroveň sociálně historického hmotného samopohybu, a proto má hodnotová substance užitné hodnoty vyprodukovaného zboží, jde-li o sociálně ekonomickou praxi zbožní výroby, nikoliv látkově energetickou, leč výrobně vztahovou podobu, což zakladatelé marxismu dovozují z této myšlenky: „předmět jakožto bytí pro člověka, jakožto předmětné bytí člověka, je zároveň jsoucno člověka pro druhého člověka, jeho lidský vztah ke druhému člověku, společenský vztah člověka k člověku.“ (Marx, K. – Engels, F.: Svatá rodina, Sebrané spisy sv. 2.; SNPL, Praha 1957, str. 57).
Formování společenských výrobních vztahů kapitalistického způsobu výroby, které je výslednicí procesu zespolečenšťování hodnot a nadhodnot vyprodukovaných v jednotlivých výrobních odvětvích, charakterizují tyto kategorie: „hodnota“ (respektive „nadhodnota“) – „výrobní cena“, což je „modifikovaná“ neboli přeměněná hodnota – „tržní cena“. „Výrobní cena“ kolísá kolem „hodnoty“ a „tržní cena“ se může na tu či onu stranu odchylovat od „výrobní ceny“, materiálně předmětným základem, hlubinnou, materiálně předmětnou „živnou půdou“ procesu utváření kapitalistických společenských výrobních vztahů však vždy zůstává hodnotová substance, jež sjednocuje tyto tři momenty do „organického celku“, „organické celistvosti“ neboli „konkrétní totality“, a proto mají tyto výrobní vztahy objektivní charakter, jsou nezávislé na vůli a vědomí lidí, kteří do nich vstupují a je utvářejí coby „herci i režiséři svého historického dramatu“.
Profesor Karel Kříž má naprostou pravdu, když kritizuje Bortkiewiczovu algebraickou metodu zavádění tak zvaných „modifikačních cenových koeficientů“ x a y, a proto zobrazuje ekonomických reprodukční proces pomocí maticových rovnic vstupů a výstupů výrobního procesu, což právě ukazuje, že tyto „vstupní cenové koeficienty“ se v jednotlivých odvětvích odchylují na tu či onu stranu od hodnot, načež se jejich velikost v celospolečenském souhrnu vyrovnává na hodnotu, kterou ony koeficienty nabývají u kapitálů se společensky průměrným organickým složením, řečeno jinými slovy: rovnají se jedné celé. Z toho důvodu i metoda maticových rovnic vstupů a výstupů výrobních procesů dovoluje zdůvodnit Marxovu teorii řešení „transformačního problému“, podle níž se souhrn hodnot rovná souhrnu výrobních cen neboli modifikovaných hodnot a souhrn nadhodnot se rovná souhrnu mas všeobecného rovného zisku. Produkty jednotlivých odvětví, které jakožto užitné hodnoty vytvářejí jednotlivé položky v příštím výrobním cyklu investovaného konstantního a variabilního kapitálu a jež kapitáloví investoři nakupují a prodávají za tržní ceny, které kolísají kolem výrobních cen, si stále uchovávají svůj hodnotově substanční obsah coby hlubinnou sociálně ekonomickou podstatu, a tudíž „transformační proces“ spočívá – zůstáváme-li v pojmově kategoriálním rámci třetího dílu Kapitálu –, jak v procesu přeměny hodnot ve výrobní ceny a nadhodnot v masy všeobecného rovného zisku, tak i v procesu zpětné přeměny výrobních cen ve vstupní hodnotové položky dalšího cyklu výrobních procesů v jednotlivých produkčních sférách. (Viz Kříž K.: Transformační problém; Politická ekonomie č. 6/1968, str. 517-533 a samozřejmě též i Marx, K.: Kapitál III-1; Svoboda, Praha 1989, například str. 172-179).

K diskusi mezi Pepou Hellerem a váženým panem Kobou - část první

PhDr. František Neužil 29.06.2015
V průběhu diskuse s panem Kobou jsem vyslovil názor, že vážený pan Koba vytváří zdání, že polemizuje pouze se mnou, ve skutečnosti však odmítá a vyvrací marxismus, a to jak marxistickou filosofickou teorii, tak i marxistickou filosoficko-ekonomickou teorii. S potěšením konstatuji, že v polemice, která nyní probíhá na webovém portálu nestalinského marxismu mezi panem Kobou a doktorem Hellerem, potvrzují můj kritický postřeh vlastní slova páně Kobova. Domnívám se, že, jak znovu opakuji, pan Koba si – a má na to plné právo – zvolil coby řešení základní filosofické otázky popperovský „kritický racionalismus“ s jeho „principem falzifikace“ v kombinaci s účelovým pragmatismem, jenž pokládá za verifikaci (ověření, potvrzení pravdivosti) teoretických postulátů (neboli shodu pojmu, pojmového obsahu logických tvrzení a empirických dat) soulad mezi subjektivním cílem a materiálně předmětným výsledkem lidské aktivity bez ohledu na to, zda ona cílevědomá předmětná aktivita je nositelem obecného či nikoli (čili zda individuální či třídně sociální „úspěch“ lidské předmětně praktické činnosti slouží společenskému pokroku, nebo hraje v sociálně historickém vývoji objektivně reakční úlohu, zda jde o praxi revolučně kritickou či kontrarevolučně kritickou); v oblasti filosoficko-ekonomické teorie se pak pan Koba zjevně hlásí ke koncepci „vzácnostní ekonomiky“ a teorii „mezního užitku“, podle níž hodnota „statku“ může být dána zcela nezávisle na práci, může vznikat úplně mimo výrobní proces, dělník pak vlastně dostává vyšší mzdu, než původně požadoval a zisk kapitalistického podnikatele je spravedlivou odměnou za čekání na to, až se „statek budoucí“ přemění ve „statek přítomný“ – což je zajisté teorie, jež uším kapitalistů zní mnohem libozvučněji než výklady marxistické pracovní teorie hodnoty o nadhodnotě a kapitalistickém vykořisťování, které přec dlužno odmítnout z hlediska křesťanské lásky k bližnímu.
Vážený pan Koba ovšem trochu zapomíná na to, že „vzácnost“ nějakého „statku“, nějaké věci v ekonomickém smyslu vůbec nespočívá v tom, kolik existuje na světě exemplářů onoho „statku“, netkví v počtu kusů dané věci. Klidně si můžeme představit, že na nějaké planetě ve vesmíru existuje jakýsi nerost, pouze jediný kámen zcela jedinečných přírodních vlastností, pokud se však na něj nevytvoří tržní ekonomická poptávka, řečeno jinými slovy, nestane se objektem, předmětem lidské potřeby a zájmu, nevstoupí do struktury lidské pracovní a výrobní aktivity, nebude vůbec „vzácný“. Marx se ve třetím díle Kapitálu zmiňuje o vodním spádu, jenž dovoluje jeho vlastníkovi snižovat materiální výrobní náklady a těžit tak zvláštní a mimořádný zisk, o půdách rozdílného stupně úrodnosti, které pak jako klíčová přírodní podmínka vstupují do procesu zemědělské rostlinné výroby. Z toho důvodu i Pepa Heller správně napsal, že kupříkladu „panenská půda“, která není samozřejmě produktem živé konkrétní práce, může mít a má hodnotu a cenu, kterou utváří kapitalizovaná renta.
Není také těžké pochopit, že pracovní teorii hodnoty lze aplikovat i na přírodní a životní prostředí. Mějme určitý objem výroby o1, na nějž se váže objem škodlivých zplodin r1. Do tohoto výrobního procesu vložíme živou a zvěcnělou ekologizační práci, ekologizační variabilní a konstantní kapitál, čímž se masa škodlivých zplodin sníží z r1 na r2 a současně tak vznikne hodnotový potenciál hospodářského růstu v daném „kusu“ životního prostředí z o1 na o2, na nějž se bude vázat objem škodlivých zplodin, jenž nepřekročí původní velikost r1. (Ideální v této souvislosti by pochopitelně bylo, kdyby se škodlivé zplodiny jednoho výrobního procesu stávaly surovinovým a energetickým zdrojem dalšího výrobního procesu neboli praktická realizace uzavřeného technologického výrobního cyklu). Toto jednoduché myšlenkové schéma se bude váženému panu Kobovi, jenž se aktivně hlásí k empirickým filosofickým teoriím, patrně zdát čistě a pouze spekulativní a naprosto odtržené od „životní praxe“, přesto či právě proto je v systému globalizovaného kapitalismu východiskem neboli principem pro tak zvaný „obchod emisními povolenkami“, při němž fungování tržního mechanismu může propojovat zájmy různých podnikatelských subjektů, jelikož živá a mrtvá ekologizační práce likvidující škodlivé zplodiny vytváří v dané oblasti životního prostředí hodnotový potenciál ekonomického rozvoje pro „jednoho“ i pro „všechny ostatní“. Řešení ekologické problematiky vyjádřené v kategoriích pracovní teorie hodnoty tak může být východiskem pro revolučně demokratické přetvoření kapitalistických výrobních vztahů v soustavu výrobních vztahů společnosti svobodných samosprávných výrobců, zároveň se však může stát pramenem jevu, jejž by bylo možné nazvat „ekologické vykořisťování“ či „ekologický parazitismus“ – neboť pracovní teorie hodnoty pojmově odráží i skutečnost, že poklesu objemu škodlivých zplodin a zlepšování užitné hodnoty určitého „kusu“ přírodního prostředí lze dosáhnout jak prací, tak i „neprací“, omezováním výroby, a tudíž se jedna země může ekonomicky rozvíjet na úkor země druhé, nebo celosvětová dělba práce v globalizovaném kapitalismu může nabývat takovou podobu, že „špinavé výrobní technologie“ se soustředí do chudých rozvojových států, aby si hospodářsky nejsilnější imperialistické velmoci mohly uchovat panensky čistou přírodu a profitovat tak kupříkladu z turistického ruchu.
<< 1 | 2 | 3

Josef Heller: Stále Koba, stále Koba…

29.06.2015 01:55

Pozn. admin.:Citace z textu pana Koby jsou nepodtržené, text autora je podtržený.

No, on je i takový dialog slyšícího s hluchým k něčemu dobrý. V průběhu dostatečně dlouhé diskuse  se odstraní povrchní nedorozumění a srovnají pojmy a pokud hluchý zůstal hluchým,ta jeho hluchota je čím dále, tím zřejmější, což může pomoci těm, kteří mají pouze zalehlé uši, aby si je protřeli a uslyšeli jasný tón. V tom posledním vstupu jste svou hluchotu prokázal ještě výrazněji, než kdykoli předtím – a přitom je to pořád totéž. Vaše zábrany před proniknutím a strávením informace jsou skutečně nerozborné. Ztratil jsem víru, že se nějakou skulinou přes ní prorvu a Vy pochopíte v čem se naše názory liší a jaký je ten můj (přijmout ho samozřejmě nemusíte, ale pochopit logiku oponenta byste schopen být měl).

    Hned první věta – že nemáte v úmyslu vést spor o teorii hodnoty je nesmysl, protože právě tento spor vedete a ani o tom nevíte. Otevřel jste ho tím, že nejste schopen pochopit rozdíl mezi konstantním a variabilním kapitálem při tvorbě hodnoty a nadhodnoty.
Já jsem sice netvrdil, že Vy tvrdíte, že kapitalista sledující ukazatel zisku ve vztahu k celému kapitálu jde po podstatě, ale teď jste to zase učinil. Neochvějně stavíte takovéto uvažování jako něco jedině reálného, zdravému rozumu odpovídajícího a všechno mimo vidíte jako nějaké podřadné chiméry. Podstata u Vás asi je něco, jako sprosté slovo. A tím se lišíte od marxismu potažmo ode mne a Neužila (budu říkat od nás). Jistě že kapitalistovi tohle uvažování postačí, aby přežil v kapitalistické džungli. Jistě že by uvědomělý marxista musel tento ukazatel sledovat rovněž,jinak by zkrachoval.(Mimochodem už nevím jakými slovy Vám mám vymluvit ten nesmysl, že marxismus nebo jenom já ignoruji c, příp.. C, jenom tvrdíme, že c nepřidává nic k nadhodnotě a tedy zisku, je však nutným prostředkem k vykořisťování lidské práce , k snižování „v“ oproti „m“.)  Na rozdíl od Vámi uvažovaného podnikatele můj marxistický podnikatel sice v denní praxi dělá totéž co váš,  marxista ale zvládl Marxův objev dvou stránek práce (na rozdíl od Vás, který tu práci vidíte jen jako nějaký fyzikální jev,spotřebu energie, ve výrobku vidíte přes Vaše odmítavá prohlášení substanci energetickou fyzikální, která je u podobných zboží nějak společensky uznaná (např. 1 kg železa na kastrol – promiňte tu primitivní představu). Ale takovouto substanci můžeme vidět jen u užitné hodnoty, kde společné jsou právě jen takovéto „nespolečenské“ charakteristiky momenty patřící do výrobních sil. Hodnota je však něco zcela jiného. Chcete-li, je to také substance, ale společenská, plovoucí, spočívající v určitém nastavení mechanismů odvozených od vlastnictví a vykořisťóvání, zhmotnělé vlastnické i nevlastnické postavení,samozřejmě stejně jako spotřeba elektrické energie není jednou provždy  dané a v procesu oběhu zboží na trhu se mění, nicméně je nezávislá na vědomí a vůli lidí, naopak  jejich vědomí a vůli určuje. To se snažím vyjádřit tím zdaleka ne vhodným pojmem dohoda, lepší mi nenapadl. A samozřejmě, že i u hodnoty je základem práce  - ale jinak, než u energetických užitně hodnotových charakteristik. Jedině na základě probíhající práce na jedné straně a vlastnické, nevýrobní  aktivity vládnoucí třídy se formuje i hodnotové ocenění výrobků i pracovní síly.

       Podnikatel marxista sice dělá v denní praxi to, co ostatní,a tudíž vnímá i to, že musí investovat do „c“, protože jinak by mu za určitých podmínek nedostal tu dotaci na lidskou práci.  (Samozřejmě ji nedostává na člověka, ale na hodnotu jeho pracovní síly - v tomhle mne nemusíte poučovat), neměl by zisk Myslí ale lépe než ten váš kapitalista, vidí, že se postupně vyčerpávají možnosti zdokonalování VYKOŘISŤOVACÍHO PROCESU  prostřednictvím dosavadního způsobu nasazení „c“ a tudíž dosažení větší míry nadhodnoty i větší míry zisku (o masu nejde) – viz Marxův zákon klesající míry zisku za podmínek, kdy převládá práce typu obsluhy stroje, viz také Marxova prognóza VTR a přesunu člověka do předvýroby v Grundrissech.

       Z Vašeho textu vidím, že Vaše představa o formování té „dohody“ jsou až

dětinsky naivní. Jistě že nedochází k nějakému kongresu zástupců obou sil,kde by se stanovil nějaký koeficient nerovnosti v disponování věcmi i lidskou prací, kde nejde o to, kolik energie je v každém výrobku či člověku, ale o to, že je kodifikována míra celospolečenské nerovnosti přes výrobky a služby, přes produkci lidské práce, na jejíž konkrétní formě a kvantitě nezáleží.                                                                                                 
Tento stav se vytváří každodenní živelnou aktivitou vlastníků i pracujících. A trh zde představuje něco jako otevřený sál pro jednání se stoly a židlemi, ovlivňuje aktivitu, ale jeho role již je předznamenána prvotním rozdělením vlastnických i nevlastnických rolí v procesu vznikání formace (viz tzv. prvotní akumulace kapitálu). Jistě, že se tento stav obsazení rolí dále mění, ale role zůstávají a  hodnotové charakteristiky je pomáhají fixovat. Tohle se skrývá pod hodnotou, v tomto smyslu nemůže nemít základ v práci. A v tomto procesu se utváří hodnota, užitná hodnota je jen podmínkou, aby se třídy i jednotlivé skupiny a jednotlivci uvnitř nich  dohadovaly o přístup k ní. Ještě jednou – jádrem dohody o hodnotě je vzájemná shoda všech kapitalistů i dělníků  na tom, že věci patřící do konstantního kapitálu c budou v každém oběhu nahrazovány v plné výši,zatímco práce nevlastníků bude oceněna vždy méně, než by měla být.Přebytek nad hodnotou pracovní síly – nadhodnota osekaný do konkrétní podoby všeobecné průměrné míry zisku jako konstantní procentuelní přirážka k velikosti vloženého kapitálu – nákladů. V monopolním kapitalismu se to už nerozděluje rovnoměrně – ale to i teď nechme stranou.Ať tak či tak, do zisku nevchází hodnota c, c je jen technickým i hodnotovým prostředkem.                                                             

Podnikatel-marxista musí postupovat úplně stejně. Nebo si myslíte, že byste jako podnikatel uspěl, kdybyste při plánování svého podnikání nepočítal s konstantním kapitálem ? S takovým přístupem byste brzy buď skončil v údivu nad tím, že máte na účtu v bance nulu, nebo u soudu, protože byste neplatil faktury.
Tak tohle bylo asi třetí souvislé zformulování podstaty rozdílu mezi námi způsobeného rozdíly v pojetí TPH.

Teď přímé komentáře Vašich výroků:

„Nesmysl - kapitalista dostane přibližně nějakou všeobecnou míru zisku nebo třeba i monopolní zisk a nezáleží na tom, kolik na jednotku výnosu potřebuje zaměstnanců“

(Myslel jsem, že tohle je banalita, i když nepřesná, kterou nemusím rozvádět, jak vidno musím. Ano,Podle formulky všeobecné míry zisku se mu z prodeje zhruba vrátí: společensky uznaná plná náhrada c, společensky uznaná mzda dělníků, tedy variabilní kapitál vyplacený adresně dělníkům a k tomu společensky uznaná nadhodnota vztažená k nákladům - zisk, kde rozhodující moment  je ta  SPOLEČENSKY UZNANÁ HODNOTA  PRACOVNÍ  SÍlY. Na rozdíl od nějakého technického výpočtu obecně uznávané spotřeby energie při výrobě lodí či hrnců, který se týká užitné hodnoty,)
Je-li správná pracovní teorie hodnoty, pak to, co píšete, platí pro ekonomiku jako celek, nikoli pro jednotlivého kapitalistu. To je právě ten nesmysl, kapitalista funguje podle stejných principů. Nemohu se zbavit dojmu, že si tento naprosto zásadní rozdíl neuvědomujete.
To Vy si neuvědomujete rozdíl mezi společenskou dohodou o dejme tomu společensky uznávané spotřebě energie u různých užitných hodnot a  zcela odlišnou dohodou o ocenění o rozdělení společenského nadproduktu prostřednictvím stanovení hodnoty pracovní síly a oceněním vlastnického titulu (už nevím jak Vám ten rozdíl přiblížit)
****

Citace:
"Zcela mimo linii sporu mezi námi jde Váš příklad s bublinou té „inteligentní“ ekonomiky ..."

Příklad Vám měl ukázat, že investoři nebo podnikatelé nemohou pustit ze zřetele kritérium ziskovosti a orientovat se podle obecných doporučení o perspektivách určitých oborů. To mi ale nemusíte ukazovat to je jasné – vy mluvíte o tom, co dnes vnímá o ekonomice každý podnikatel, kdežto marxista vidí pod tento povrch a dokáže určit hlubší podstatu a vyvodit z ní závěry a proto porozumí i dlouhodobé tendenci a nemyslí si, že c něco přidává k zisku.
Stejně tak by asi zkrachoval podnikatel, který by se řídil podle "podstat"( marxista ví, že pracuje s jevovými formami a podstaty se projevují až dlouhodobě, jako skutečnost že na tomto stupni vývoje už to chce orientovat se více na lidský faktor (netvrdil jsem , že jen do kvalifikace, to zase  Vy jste si to zjednodušil) nebo podle Vašich obecných rad o výhodnosti "investic do kvalifikace" (o tom dnes píší i normální kapitalisté, kteří si vidí dál, než na špičku nosu). "Investovat do kvalifikace" může pouze v případě, že to dokáže spojit s nějakým reálně ziskovým podnikatelským záměrem.(což je samozřejmé, jenže opakuji,co jsem už napsal,z nové úrovně vzdělání občanů zaměstnanců mohou právě ty nové podnikatelské záměry vyplynout.Podnikatel, který by uvažoval jako Vy v této diskusi („teď je to takhle a nic jiného mne nezajímá“) by brzy zkrachoval,

Citace:
"Nevím, proč mi proti mým prognózám budoucího vývoje pořád zdůrazňujete, že kapitalista se musí rozhodovat podle toho, co je tady a teď – to je přece banalita, o tom je zbytečné mluvit, mně je to zcela jasné – já taky nevolám po tom, aby se tady a teď choval jinak. Jenomže do budoucna prognózuji, že ho měnící se podmínky prostě donutí jednak jinak. Nanejvýše proti Vám podle toho, co jsem kde pochytil, tvrdím, že část kapitalistů se jinak chová už teď – např. to masové nasazení vědy je zcela nesporné."

Asi nechápete, že kapitalista, který "nasazuje vědu" nejedná "nějak jinak" - chová se v principu úplně stejně, jako prodejce hamburgerů (ale kdepak – po určitou dobu bylo pro kapitalistu výhodnější neriskovat peníze v nejisté vědě, zvláště v té zásadnější, a vsadit na levné stroje, levnou jednoduchou práci, později práci a sociální nezabezpečenost lidí v třetím světě, pak v bývalých socialistických zemích atd. – zkrátka dokud investice do c umožňovaly lépe vykořisťovat pracovní sílu a zvyšovat míru zisku. Logika velkého kapitálu se prudce změnila po válce a otevřela takové prostory, které se užité vědě zaměřené mna mechanickou výrobu nikdy ani nesnilo – a to tom byla bohatá literatura už dávno před listopadem.  Má svůj podnikatelský plán a snaží se dosáhnout maximálního zisku - jen podniká v jiném, možná perspektivnějším, oboru a asi při tom zaměstnává kvalifikovanější pracovníky.

****

Citace:
"Mluvím o nastupující etapě, kdy jistě budou nadále působit c + v, ale pro produkci m bude daleko významnější faktor V – faktor C žádný přírůstek na zisku nenese, jen je základem určitého způsobu vykořisťování práce, na kterou, podle jejího výkonu,dostává podle dohody kapitalista dotace (nadhodnotu)."

Symbol (c + v) představuje celkové náklady (kapitál). Ach jo, u Vás si člověk musí dávat pozor i na každé znamenko. Chtěl jsem říci, že vždycky ve výrobě působí jak věcný faktor –který je v politické ekonomii kapitalismu označován jako konstantní kapitál (za skutečného socialismu bude možná vyjádřen jiným pojmem) a jednak živá lidská práce včetně té, které u vědce probíhá podvědomě,ani si to nemusí uvědomovat. Tím jsem reagoval jen na Vaše formulace,ze kterých jakoby vyplývalo, že já si myslím, že faktor c zmizí. To plus bylo jen místo spojky a..

 

 I pokud by platila pracovní teorie hodnoty a pracovníci byli vysoce kvalifikovaní, z této skutečnosti samé nijak neplyne, že např.v celkových nákladech (c + v) nemůže být v nějakém číselném vyjádření "c" podstatně vyšší než "v". To samozřejmě může, jenže v tom případě zase asi přináší malá investice do „v“ daleko větší nadhodnotu, kdežto c – sebevětší – se jen vrátí. Velké c tady jen zkresluje a zatemňuje, kudy jde to podstatné pro dosahování zisku a vůbec nadhodnoty. Podstatný je tedy vzorec m/v – míra nadhodnoty
U automatické továrny s jen malým počtem zaměstnanců to bude platit velmi pravděpodobně.(Pokud vytrhnete náklady na bezprostřední provoz té elektrárny ze souvislosti nákladů na vědeckou přípravu)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Jak to bude za celou ekonomiku /STEJNĚ/ je otázka, ale platí-li Marxova prognóza o klesající míře zisku a současně míra nadhodnoty poroste nebo se alespoň nesníží pod určitou mez, musí se také zvyšovat relativní váha konstantního kapitálu.Růst míry nadhodnoty jako takový a váhy „v“ v nákladech je právě cesta k PŘEKONÁNÍ TOHO POKLESU MÍRY ZISKU. Jen to jasné nejen matematicky, ale i logicky – čím větší podíl živé (ovšem tvořivé, kvalifikované, nikoli obslužné!!!!) práce znamená růst složky, která přidává k nadhodnotě, což c NENÍ)      

***

Citace:
"Uvedl jste příklad neúspěchu Fagoru ... jistě, taky čekám krizi v tomto způsobu hospodaření, protože aby mohl prosperovat, potřeboval by dnes už další partnery a nebo silnou politickou oporu v levici a levicovém státě či mezinárodním hnutí. ..." Jistě, s politickou podporou může prosperovat všechno, třeba i příštipkář může úspěšně vzdorovat Baťovi. Zase jste překroutil moji argumentaci.Já přece neřekl, že politika je to hlavní, ale bez ní to taky nejde. Ale na určitém stupni vývoje vnitřní kvality systému přepokládá i rozšíření kvantity ekonomických styků, vznik celé soustavy zemí s tímto systémem – viz neúspěch protosocialismu v jedné zemi



**** A závěrem k Vaši oblíbené teorii hodnoty :

Citace:
"Vy jste se hrdě pochlubil, že nepodléháte pojetím, které vidí hodnotu jako hmotnou substanci vloženou do výrobku a stejně hrdě citujete Marxe – že jde o množství společensky nutné práce. Tohle je nejjasnější doklad toho, že nevíte, o čem je řeč. V čem by se asi tato formulace, kterou přijímáte, odlišovala od těch substančních pojetí?Jen tím, že to množství vložené substance není neomezené, ale regulované tím, co společnost považuje za nutnou míru práce?"

No já mám spíše dojem, že cosi nechápete Vy. Ta formulace se od substančního pojetí přece odlišuje v tom, že do výrobku žádná substance vložena není. Ale je – jenže ne energetická – ale společenská, vztahová.
Při této formulaci přece vůbec nezáleží na tom, jak výrobek vznikl a kolik práce na něj bylo použito. Hodnota je určena potřebným množstvím práce na zhotovení stejného výrobku za nějakých průměrných podmínek v okamžiku jeho oceňování, jenže právě o ty podmínky jde – patří k nim prvotní prosazení zásady, že i když je množství energie vložené prací do užitné hodnoty a její výdej od dělníka totéž a tudíž by dělník měl dostat finanční ekvivalent  v+m, dostane jen v, protože tak si to společenské oceňování vlastníci zařídili při vzniku systému – takže hodnozta pracovní síly nemá nic společného s výdejem energie, je vlastně jen oceněním vlastnického postavení A JE KONEC KONCŮ DÁNA TŘÍDNÍM BOJEM. Do něj jde dělnická třída ne jako rovnoprávný partner, ale je od počátku handicapována nevlastnictvím.
Fakticky je to tedy stav výrobních sil ve zvoleném čase, který určuje hodnotu výrobku, nikoli výrobek samotný nebo nějaká substance, která by v něm byla obsažena. Tedy – tahle věta svou nesmyslností (z hlediska marxismu) překonává všechno, co jste až dosud napsal – podotýkám, že s jinou metodologií můžete hlásat všelicos, ale já myslel, že máme jasno v tom, polemizujeme na bazi marxismu, případně že porovnáváme teze s realitou. Stav výrobních sil se promítá v užitné hodnotě (UH). A zhmotňuje se v UH. Hodnota je dána charakterem výrobních vztahů,tzn. vlastnictví  To je abeceda marxismu.Pochopitelně ji neurčují fyzické vlastnosti výrobku, ani výdej či přenos energie. Hodnotu výrobku určuje vůči výrobku vnější činitel. Vnější ve vztahu k věcným vlastnostem výrobku – společenské souvislosti vzniku a dalšího pohybu výrobku
Opravdu nechápu, jak jste mohl vznést připomínku, kterou jste vznesl. V tom je jádro pudla – že jste mne až dosud nepochopil, nepochopil jste dvojaký charakter práce a jejího dopadu do výrobku – jednak výrobně silová, fyzikální podoba práce projevující se v UH,jednak společenské souvislosti v nichž práce probíhá, promítající se v hodnotě, směnné hodnotě (H, SH)

Pochopitelně hodnota nějak závisí na práci, jinak by to nebyla pracovní teorie hodnoty.Ne nějak – tak jak jsem se Vám opakovaně snažím vysvětlit, ale marně.

Citace:
"... že buď odmítáte nebo nepovažujete za důležitou či prokázanou marxistickou teorii hodnoty jakožto určité společenské dohody o tom, kolik bude muset za výrobní komponenty i pracovní sílu vydat kapitalista, o co víc musí za týž předmět vydat dělník ..."
"... Při neustálém upřesňování té mezitřídní dohody o hodnotě, ve kterém má významnou roli trh, ale taky třídní boj, zejména ekonomický a politický (ten víc, protože nastavuje základy pravidel a fixuje je mocí) má to hledisko společenské nutnosti práce – tedy společensky uznaného základu ceny – podřadnou roli. Týká se poměru hodnot (a odvozeně cen) jednotlivých výrobků či činností. Ale tomu vlastně předchází celospolečenské nastavení pravidla, že vždycky, za jakýchkoli okolností, musí mít třída nevlastníků horší podmínky ..."

A proč je to tedy "pracovní" teorie hodnoty, když hledisko společensky nutné práce má jen podřadnou roli ? Pojem společensky nutná práce má taky dvě stránky –výrobně silovou, energetickou a vztahovou, vlastnickou. Do té první patří např. společenská obvyklost průměrnost, mezi tu druhou – co dovolují zájmy vládnoucí  i  ovládané třídy, stav třídního boje, protože prací produkujeme jednak fyzické výrobky či služby, jednak výrobní ztahy, které jsou činnými,tekutými vztahy.
Pokud se má teorie hodnoty honosit přívlastkem "pracovní", měla by se hodnota také od vynaloženého množství práce nějak odvíjet a v tom také musí spočívat její podstata, po které se tak rád pídíte. Nepídím, já ji vidím, Vy ne.

U "pracovní" teorie hodnoty nemůže být hodnota výrobku nějaká "dohoda mezi třídami". "Dohodou" by mohla být maximálně cena pracovní síly nebo nadhodnota. Snad jsem to právě vysvětlil dostatečně. Hodnota výrobku je v marxismu jen okamžité zhmotnění stavu toho třídního boje, té neustále se vyvíjející dohody. Vaše pojetí práce a TPH je nemarxistické, poplatné tomu omezenému běžnému vědomí neschopnému teoretické abstrakce. Cena je její momentální vyjádření v penězích, nadhodnota je v ní obsažena.

Teorie hodnoty má v první řadě vysvětlit poměry, podle kterých se za sebe směňují různé druhy výrobků  (ano,ty společenské, nikoli technické, a měla by principiálně platit v různých ekonomických formacích, nejen v kapitalismu (ona taky v různých modifikacíchpodle typu vlastní tví platí, všude jinak)  ale všude . Měla by platit i v nějaké společnosti rovnoprávných výrobců, např.při směňování produktů mezi nějakými domorodými kmeny. V prvobytném systému a v komunismu neplatí – tam není výroba zboží, jen směna výsledků činností, v socialismu samosprávném, kde se promítají určité pozůstatky vlastnických rozdílů eště platí, ale zase jinak než v kapitaliamu.

Tvrdit, že jí musí předcházet jakási celospolečenská dohoda mezi třídami je kategoriální chyba - mělo by to být přesně naopak: zákon hodnoty by měl být ten základ, který by měl svým působením umožňovat na určitém stupni rozvoje výrobních sil vznik kapitalistického vykořisťování, pro kapitalismus typického vztahu mezi vlastníky a nevlastníky výrobních prostředků a různého typu přerozdělování vytvořených hodnot. A zase ta Vaše jednoduchost,omezenost běžného vědomí, neschopnost dialektického myšlení Ta“dohoda“ je součástí realizace teorie hodnoty, předchází nanejvýše rozdělení vlastnictví, zpočátku spíše formální, lupičské,politicko-vojenské, které se pak zaběhává ekonomicky
Citace:
"... Týká se poměru hodnot (a odvozeně cen) jednotlivých výrobků či činností. ..."

Copak Vy vážně nechápete, že tohle není nic podružného, že právě naopak, tohle je u teorie hodnoty fundamentální záležitost, protože samotným !!PŘEDMĚTEM!! teorie hodnoty je právě vysvětlení těch poměrů, podle kterých se za sebe směňují různé produkty ??? U teorie hodnoty nikoli, to jen Vy jste v pochopení Marxe dál nedošel.

Předmětem teorie hodnoty není vysvětlit vykořisťování, vykořisťování může být maximálně s pomocí teorie hodnoty vysvětlováno. předmět teorie hodnoty, pletete asi nějak dohromady hodnotu s nadhodnotu a stavíte na hlavu hierarchii ve společnosti fungujících zákonitostí. Já ne, to jen Vy vidíte tu špičku nosu – mechanismus porovnávání výrobků.Druhořadá záležitost.

Podívějte se sám, co je to teorie hodnoty: Já zastávám marxistické pojetí, buržoasní pojetí ve Wikipedii mi může sloužit maximálně k odhalení toho, jak tato ideologie slouží k zajištění té pro buržoasii výhodné „dohody“

Wikipedie (anglická, české heslo chybí https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_value_(economics) ) :
"Theory of value is a generic term which encompasses all the Tuhle hierarchii taky dodržuji,ale je to vztah podstaty a jevu.
Já jsem doslova v šoku, jak zaměňujete theories within economics that attempt to explain the exchange value or price of goods and services."
Překlad: "Teorie hodnoty je obecný termín, který zahrnuje všechny teorie v rámci ekonomické vědy, pokoušející se vysvětlit směnnou hodnotu nebo cenu zboží a služeb."

Nebo https://www.mises.cz/clanky/uskali-nakladove-teorie-hodnoty-349.aspx :
"Účelem ekonomické teorie hodnoty – ať už nákladové, pracovní či subjektivní – je vysvětlit ceny různých statků a služeb v tržní ekonomice, tj. vysvětlit jejich „tržní hodnotu“."

Takže jestliže je množství společenské práce určující pro poměr hodnot produktů, což jste sám napsal, je to právě ta podstata, protože účelem teorie hodnoty je právě vysvětlení tohoto poměru. Zakončil jste vhodně, potvrdil jste, že marxistické pojetí neznáte a nerozuměl byste mu. Jste na nejpovrchnější úrovni poznání.

****

Citace:
"Souhlasím, že Vám můj výklad připadá zvláštní a odlišný od oficiálního a zažitého, vždyť to taky je cesta nová nikoli ve vztahu k Marxovu myšlení, ale k deformování jeho myšlenek různými autory, celým mainstreamem za protosocialismu."

Zvláštní je slabé slovo.
Já nejsem expert a nemohu rozhodovat o tom, jaký výklad Marxe je správný. Není to jen v odbornosti, ale v té ideologii, kterou jste nasál do běžného vědomí.Jen Vám mohu napsat, že "předlistopadový" výklad mi připadá daleko smysluplnější.Každému to jeho – je logické, že je Vám ideologie vládnoucí třídy protosocialismu k bližší než ideologie neprivilegovaných, tedy skutečný marxismus. Mně sice můžete odpovědět, že tomu nerozumím, ale takhle to chápali a asi dodnes chápou i lidé, kteří zajisté nebyli žádní blbci a kteří Marxe nejspíš četli také. A proč by lidé, kteří mají jiný názor než já, byli blbci ? Už jsem Vám přece odpovídal,  že hlavní problém není jen v nedostatku výcviku pro teoretickou práci či v inteligenci člověka, ale v tom, že buržoasní prostředí (nebo prostředí minulé vládnoucí třídy řídícího aparátu) vyzařuje ideologii vyjadřující zájmy této třídy – a to v řadě variant, propracovanou, šířenou nejmodernějšími prostředky a podporovanou praktickými zkušenostmi z té jevové formy kapitalismu. Masy lidí (i intelektuálů) bez určitého typu zkušeností s bojem proti buržoasii (nemyslím střílení!!!) podle Lenina automaticky přijímají nikoli vlastní, ale buržoasní ideologii \(nebo případně tu minulou oficiální). A to třeba i v podobě jakési směsky názorů marxistických a buržoasních, píp. Stalinistických, ovšem ty buržoasní to řídí. A to je asi Váš případ.


Je podle Vás hloupý nebo pomýlený např.Doc.Ing.Michael Kroh,CSc., který na Britských listech (https://blisty.cz/art/24179.html) napsal:

"V pracovní teorii hodnoty je její velikost dána množstvím abstraktní, společensky nutné (živé i mrtvé, zvěcnělé) práce potřebné na výrobu výrobku při dané společensky přiměřené (nutné) zručnosti a intenzitě práce. Jde tedy ... o kategorii objektivní a ve vztahu k ceně jde o podstatu. Klíčovou kategorii společensky nutné práce přitom nelze nikdy pominout bez nebezpečí vulgarizace. Ale vždyť Michal, který do teoretické činnosti z praktické politiky vstoupil později než já a TPH pokud vím nikdy speciálně nedělal, zatímco pro nás s Neužilem to bylo to hlavní, takže jsme došli ještě dál, neříká nic jiného než já – v tomhle s ním plně souhlasím. Nikdy jsme spolu o tom nediskutovali (známe se od 70 let z aparátu strany), ale myslím, že Michal k našemu pojetí ještě nedošel a je poněkud pod vlivem toho substančně energetického pojetí. Já sám si to plně ujasnil až před cca 3 roky.
...
Správný marxista ... odmítne tvrzení, že "cena je výsledek vyjednávání mezi poptávajícími a nabízejícími subjekty" jako nepřesné a nedostatečné, protože to není jen výsledek vyjednávání, ale toto vyjednávání je -- ať si to vyjednávající subjekty uvědomují nebo neuvědomují -- ovlivněno právě onou společensky nutnou spotřebou živé a zvěcnělé práce na předmět vyjednávání." Ano – cena je totiž vyjádření hodnoty. Cena přece jen více kolísá kolem hodnoty i když úhrn cen rovná se úhrnu hodnot, hodnota je objektivní základ (objektivní je i ten stav vlastnictví), cena je jejím odrazem přes trh,nabídku a poptávku -  je v ní více toho subjektivního, operativního, rychle se měnícího.
Takže pane Kobo – snažte se porozumět, znovu si přečtěte Marxe, abyste mi rozuměl – ale opakuji – netrvám na tom, abyste můj aiMarxův názor přejal, ale měl byste být schopen porozumět odlišné metodologii oponenta. Howgh.