Anti-Koba 3
Josef Heller 28.08.2014Vy pokračujete, já své řekl a jak vidím, Vy se zase jen opakujete a trochu překrucujete, proti mé argumentaci jste v poodstatě nepředložil nic - jen pořád totéž - dnes je to jinak, než říkáte, že bude zítra,co z mých argumentů se Vám nwehidí, tio buď překroutíte nebo na to nereagujete. Vlastnbí vizi nemáte. Mně to ale nevadí a času mám jako důchodce dost. Dost nechápu, kde se bere Váš podrážděný tón, že bych Vám šlápl na kuří očko?
1) Technická – děkuji za upozornění ohledně Tejklových příspěvků – rozhodně to nebyla cenzura, ale moje nešikovnost, vždycky něco spletu, bohužel je nemám jinde, poprosím Mirka o rekonstrukci, ale on mne asi pošle někam. Je to můj dlouhodobý diskusní partner a pro rozvoj marxistické teorie mi, ač nemarxista, dal víc podnětů než kdokoli druhý. Škoda, že teď před komunálkami nemá moc času.
2) typický příklad překroucení mých formulací – kde jste vzal, že já beru případné zrušení intelektuálního vlastnictví jako konec kapitalismu – uváděl jsem to jen jako příklad trendu jeho rozkladu i aktivit kognitariátu. A zase jste ignoroval moji poznámku, že na ideologii, která v hnutí za zrušení intelektuálního vlastnictví panuje, vůbec nezáleží. Pokolikáté musím opakovat ty historické příklady s účastníky francouzské revoluce nebo s husity? Je to pro Vás tak nepochopitelné?
3) zase překroucení – napsal jsem snad, že Vám přisuzuji nějaký názor na další cestu? Jen jsem argumentoval proti možným alternativám k té mé, když Vy jste přiznal, že žádný názor nemáte. A ten můj výčet alternativ byl samozřejmě jen v rámci marxismu – když někdo nepovažuje vlastnictví za důležité nebo nepracuje s teorií pracovní hodnoty – pak může přijít s lecjakým projektem. Podle mne Mirek jen jasně nechápe rozdíl mezi společenským a kapitalistickým vlastnictvím, ale určitě není ani pro kapitalismus, ani pro protosocialismus, ale on se mnou v tomhle ještě pořádně zbraně nezkřížil. Já se mockrát přiznal, že jeho pojetí nerozumím.
4) Protože jste ty diskuse na DR nesledoval, tak jste toho zase moc nepochopil. Na můj styl redakce nikdy nereagovala. Problém nastal až když mi začal Patočka odmítat zcela neškodné články, možná i pod něčím tlakem. Tak jsem si jen začal uveřejňovat sám těmi spamy, abych vyzkoušel, kam až půjde – jak to skončí jsem věděl. Já nemám tu úctu k redakční politice, kterou máte Vy, už moc let zažívám nejrůznější formy potlačování nepohodlných názorů, a to nejen ze strachu z postihu. Často to byla svévole malicherných tyranů a tyránků. A pokud jde o můj styl -–četl jste Hekrdlův článek v Britských listech na moji podporu? Dost to trefil. A nebyl jediný – bohužel další zvučné jméno uvést nemohu. Ale ta moje arogance a urážení byly dost hrané – jsou lidé, kteří sice plácnou něco povzneseného, ale skutečně věcně diskutovat nechtějí – tak jsem je musel provokovat – a hodně často to vyšlo. Tímhle jsem dostával i ty neurputnější antikomunisty, kteří posílali na ÚV sprosté maily. Poláček je bohužel psychopat, který si hraje vědce a zaplácává tím nějaké trauma. Přitom nediskutuje korektně, neustále bez důkazů podstrkuje své pitomosti jako údajné Marxovy výroky, proto jsem byl na něj tak drsný, ale dal mi možnost přitom vykládat marxismus – a to je jediný účel mého diskutování – i těchto stránek. I když je to jako plivnutí do moře.
Ano, moje riziko je, že zakopnu o kámen – což se mi v oblasti poznávání ještě nestalo (v jiných ano), jenomže jedině tak se lidé dostávají dopředu. Při Vašem postupu lidé léta jen přešlapují na místě, koukají se jen na ty nohy a že je kousek před nimi jáma – netuší, rezignují na možnost změny, ničemu nevěří a panstvo si žije. Ale myslím si – už proto Vaše zachovávání anonymity – že u Vás je to trochu jiné – z Vás cítím odpor zavedené třídy (třeba i té minulé, mizící) proti zásadním změnám, proti představě, že by lidé vzali své věci do vlastních rukou. Odtud ta podrážděnost. Ale moh
Re: Anti-Koba 3
Koba 29.08.2014ještě Vám naposled odpovím. Já nejsem nijak podrážděný, já jen ještě zdaleka nejsem v důchodu, mám různé povinnosti a diskusím na internetu se mohu věnovat jen v omezené míře.
A bohužel, takhle diskuse se rozrostla více, než jsem původně čekal.
A i Vy sám jste napsal, že to stejně k ničemu nevede (alespoň v něčem se shodneme). Proto jsem se rozhodl to ukončit. Pochopitelně bychom mohli pokračovat pořád dokola, ale závěr by stejně žádný nebyl.
Můj minulý příspěvek proto neberte jako nějakou systematickou odpověď na Váš předchozí text, proto jsem to označil za "nesystematické poznámky".
Ad 2) Jestli jsem Vás pochopil, Vaše koncepce je postavena na dobývání jakéhosi "kognitariátního" zisku, což je v podstatě jen jiný název pro monopolní zisk z titulu intelektuálního vlastnictví.
Takže závěr je jednoduchý (i když pro člověka, který neuznává nic než dialektiku, možná těžko uvěřitelný):
Není intelektuální vlastnictví --> není monopol --> není kognitariátní zisk --> základ Vaší koncepce se hroutí.
I pokud bychom připustili argument, že monopol intelektuálního vlastnictví brzdí inovace a představuje tedy brzdu rozvoje výrobních sil, pak by zrušení nebo nějaká podstatná reforma tohoto monopolu představovala odstranění této bariéry a tedy i možnost revitalizace kapitalismu.
Představovalo by to oslabení firem, které žijí "z minulých zásluh" a různých trollů a naopak by z toho mohli těžit dynamicky se rozvíjející inovátoři, například z Asie, kteří nasbírali zatím jen málo patentů a jsou v současné době v nevýhodě.
Připomínám, že kapitalismus doposud prokazoval neobyčejnou vitalitu a přizpůsobivost.
Na ideologii přece záleží, pane Hellere. Nebo se snad domníváte, že by v Rusku byl budován socialismus i v případě, kdyby bolševici buď vůbec neexistovali nebo by to byla jen nějaké zanedbatelná menšina ?
Pokud na ideologii nezáleží, tak proč se vlastně snažíte šířit svoji vizi ?
Proč svou ideologii šířili Marx s Engelsem ?
Podle Vás má být kognitariát přece tím, kdo má kapitalismu zasadit smrtící úder. Tak by snad mělo záležet na tom, kam až chce zajít a jaké má vlastně cíle.
Ad 3) Napsal jste, cituji "... protože je už dnes celkem konsensus, že to není ani kapitalismus, ani protosocialismus, tak jste mi vlastně dal zapravdu."
Co bylo tedy překrucujícího na mém tvrzení, cituji: "Pokud jste si z toho odnesl závěr "nic než samospráva", je to Váš omyl." ?
A co je iracionálního na námitce, že těch variant může být víc ?
Taková námitka nemá ontologickou ambici, jen konstatuje stav poznání.
Co má, podle Vás, odpovědět vědec, když se ho někdo zeptá, co bylo před velkým třeskem a on neví, protože to věda to zatím nezjistila ?
To má podle Vás odpovědět, že vesmír stvořil Bůh, aby teda jako něco řekl a nebyl "iracionální" ?
Ad 4) Když o někom napíšete, že je psychopat, považuje se to za urážku - a to i v případě, že by psychopatem skutečně byl.
Je dobře, že jste si zřídil vlastní webové stránky. To jste měl udělat už dávno, místo stěžování si na cenzuru. Od převratu uplynulo už 25 let, byl jste mladší a akceschopnější. Co Vám bránilo, zřídit si se spoluvěrci vlastní internetový deník, něco jako Deník referendum nebo Britské listy ?
Jestli chcete šířit svoji knihu v elektronické podobě a jste ochoten ji dokonce poskytovat zdarma, zkuste ji nabídnout prodejcům elektonických knih. Např.Kosmas nabízí na https://www.kosmas.cz/eknihy i knihy zdarma, třeba by byli ochotni Vás tam také zařadit. Legální nabídka elektronických knih není moc velká a třeba budou rádi za každý titul.
Jo a posledně jsem zapomněl na Aristotela.
Připomínám, že jsem reagoval na Vaše tvrzení "Aristotelova logika není dialektická logika, nemohu ji akceptovat".
Podle mého názoru je težko zpochybnitelné tvrzení, že člověk spontánně, jen pomocí svého zdravého rozumu, provádí často úsudky, které jsou obsahem Aristotelovy sylogistiky. Vy, jakožto deduktivní badatel, je pochopitelně provádíte v daleko větší míře, než třeba prodavač ovoce.
Takže vůbec nechápu, co se na tom Vaší nepochybně vzdělané přítelkyni nezdá.
Já pochopitelně vím, že logika od dob Aristotela významně pokročila a její forma se změnila do té míry, že moderní člověk by měl asi problém Aristotelovy formulace vůbec chápat. Ovšem moderní logika tu starověkou nijak nevyvrací (až na nějaký Aristotelův omyl), jen ji vyjadřuje jinými prostředky a dále ji rozvíjí, i kyž přitom pracuje s jinými východisky. (Neklasické logiky nechávám stranou.)
No a jak skutečnost, že logika prošla dalším vývojem, popírá mé úvodní tvrzení ? Odpovím si sám: vůbec nijak.
Pokud byste chtěl například tvrdit, že akceptujete soudobou formální logiku a nemusíte přitom akceptovat logiku Aristotelovu, byl by to stejný nesmysl jako tvrzení, že akceptujete moderní astronomii a nemusíte přitom akceptovat Keplerovy zákony.
Doufám, že tento příklad je náležitě ilustrativní.
Ještě k tomu, co jste napsal posledně: "... já vůbec nevylučuji rozvoj umělé inteligence. Jen si myslím, že v hodně a hodně nedohledné době tohle nebude pro společenské přeměny aktuální."
Podle mne se hluboce mýlíte a Vaše představa o automatické výrobní lince jako o dlouho nepřekročitelném vrcholu technikých možností patří někam do časů, kdy Charles Chaplin točil "Moderní dobu". Vy jste si k tomu přidal jen ty počítačové programy a vývoj léků.
Je pravděpodobné, že pokud v dohledné době nedojde k nějakému kolapsu technické civilizace nebo z nějakých důvodů neustane financovavání příslušných výzkumů, překoná v historicky krátké době umělá inteligence schopnosti člověka. Podle předního odborníka a britského profesora kybernetiky Kevina Warwicka by se tak mohlo stát dokonce už za nějakých 20-30 let.
Další možností, kterou technika nabízí, je možnost propojení člověka se strojem - právě Kevin Warwick si v rámci experimentu nechal do těla implantovat čip, pomocí kterého potom ovládal robotickou paži i jiná zařízení a komunikoval přes internet.
Takže to nejsou jen nějaké fantazie, ty možnosti jsou naprosto reálné a výzkumy skutečně probíhají.
A například i pokroky v biologii a medicíně mohou v relativně krátké době přinést možnost prodlužovat lidský život a tak podobně.
Nebezpečí těchto technologií je jednak to, že mohou přinést nové způsoby monitorování a ovládání lidí a dále mohou umožnit i radikální rozšíření lidských schopností - ovšem pouze pro vybranou elitu. Může tak vzniknout rasa superlidí, kteří budou žít 150 let a díky implantovaným čipům umět z hlavy násobit 20-ti místná čísla, citovat Encyklopedii Britannica nebo ovládat libovolné cizí jazyky.
A samotná umělá inteligence pak pro další osud lidstva může přinést výzvy, které tady ani nebudu zmiňovat.
Přitom některé z těchto možností mohou být realitou i v řádu několika desítek let. Pokud bude současné tempo příslušných výzkumů pokračovat, je prakticky jisté, že o "hodně a hodně nedohlednou dobu" rozhodně nepůjde.
A jak se to všechno projeví na uspořádání společenských vztahů ? Tak to neví asi nikdo a Vaše dedukce založené na představách z 19.století se mohou rozplynout jako pára, která tehdy poháněla lokomotivy a přádelny vlny.
Tak, a tím bych definitivně skončil.
Mimochodem: Váš poslední příspěvek byl nějaký nedokončený.
Re: Re: Anti-Koba 4
Josef Heller 29.08.2014Vážený kavkazský orle, už jste několikrát končil diskusi a pořád jaksi nic –ono Vám to nedá – takže si přečtete i tuto moji reakci. I já jsem před odchodem do důchodu (který měl politické konotace vzhledem k mému remcání proti autoritám) neměl čas, nevěděl jsem co je to pracovní doba, víkend nebo dovolená, takže Vás chápu. Ale když mne něco zaujalo, tak jsem tomu všechno obětoval. Pochopitelně jsem neměl ani čas na nějaké opičárny se stránkami či kontaktováním elektronických producentů, ale jsem si naprosto jist, že by to stejně bylo zbytečné. Mně stačily ty problémy kontaktu s vydavatelstvími a distribučními firmami kolem mých a Neužilových knih – Váš svět je nějaký mimo realitu. Já Vás k diskusi nenutím. opakuji, že diskuse má význam jen v tom, že si tříbíme argumentaci a někteří čtenáři se mohou poučit.
Jste mistr v zamotávání jasných problémů. Monopol intelektuálního vlastnictví ve smyslu autorských práv může padnout, ale tím nepadne podřízenost zaměstnance kapitalistovi, pokud se nerozhodne bojovat. Nejde jen o ten kognitariátní zisk, ale o změnu postavení základního typu vykořisťovaného pracovníka v důsledku intelektualizace práce. Nejde jen o kognitariátní zisk, ale o stimulaci kognitáře, aby makal ze všech sil – to je zřejmě něco mimo Vaši rozlišovací schopnost.
Nechápu, proč si myslíte, že by pád současné soustavy autorských práv (která stejně mají firmy) měl revitalizovat kapitalismus. To jste nezdůvodnil. Ano, já neopírám přizpůsobivost kapitalismu, jen prognózuji její meze. Zatím žádný systém nebyl věčný – zdá se, že Vy si velmi intenzivně přejete, aby ten kapitalistický věčný byl – nu, další generace uvidí.
Vaše pojetí vztahu ideologie a reality je velmi svérázné – bolševická ideologie by nebyla k ničemu, kdyby v Rusku nedozrály objektivní podmínky krize kapitalismu (teď se nebavím, proč se tam naplnily). A naopak – dále nejste schopen zareagovat na můj argument, že v dějinách měla různá hnutí různé neadekvátní ideologie a přitom fakticky dělala něco jiného – příklady jsem uvedl. Ideologie může sehrát významnou roli – zvláště v dnešní době – proto se snažím prosazovat tu svou – ale nelze ji přecenit, konec konců je druhotná. Není s to stvořit objektivní podmínky. I ta ideologie klasiků marxismu, která opravdu byla ideologií dělnické třídy, nemohla překročit rámec objektivních podmínek, byla zdeformována do podoby ideologie té jediné v daných podmínkách možné hegemonní třídy – řídícího aparátu, a proto je dnes zahnána do ilegality, ale to se s tlakem objektivních podmínek změní. Kognitariát si své cíle konec konců, v dlouhodobé perspektivě, nemůže neuvědomit, jenomže už může být pozdě. Mně vlastně jenom štve to, že by moje (nejen) ideologie mohla pomoci, ale ještě to nejde. Ale nezáleží na tom, kdo s ní nakonec přijde.
Vy jste opravdu mistr překrucovač – v minulém vstupu jsem se Vám – zřejmě marně – jak říkal Burian „při vašem vzdělání“ – snažil vysvětlit, že mé alternativy byly stavěny z půdy marxismu – v jiném světonázoru by jich mohlo být víc – a Vy jste přece výslovně tvrdil, že se snažíte myslet marxisticky – a při tomto zúžení jste nebyl schopen nabídnout žádnou alternativu k těm mým- nevyjádřil jste se např. na obranu kapitalismu či protosocialismu – a pak už zbývá opravdu jen samospráva – takže jste ji nedokázal zpochybnit. Námitka, že variant může být víc, když nemáte ani potuchy jakých, je vlastně legrační – není ničím podložená a především není schopna čelit mé argumentaci. Ano, jistě – teoreticky mohou existovat i dvanáctihlavé saně nebo upíři –jenomže jaksi pro to není důkaz.
Já si opravdu nelámu hlavu s nějakými vymyšlenými pravidly – když si myslím, že je a někdo psychopat, tak to řeknu a pokusím se to zdůvodnit. Nejsem pokrytec.
To se zřízením stránek a nějakým podle Vás snadným šířením mé teorie jsem už vysvětlil. Neměl jsem ani čas, ani peníze, ani spoluvěrce, kteří by se mohli vykašlat na rodiny a bojovat a navíc jsem se snažil ovlivnit jedinou sílu, která v té době měl antikapitalistické ambice – KSČM. Rád přiznám, že to nemělo význam. Ale nespal jsem a nehrabal prachy. Mimochodem Kosmas už jednou distribuci mé knihy odmítl.
Necítím se být kvalifikován na debatu o Aristotelovi, plně věřím mé kolegyni, která logiku studovala na špičkovém pracovišti – leningradské universitě – už po r.1989 a říká, že Vy prostě neznáte posuny ve formální logice – bohužel nemá čas si to s Vámi vyříkat a mne to nezajímá. I na své úrovni vidím, že Vaše pojetí toho „vyloučeného třetího“ je nesmysl. Dialektika je vlastně – ano i ne a něco je určující. např. vztah ekonomiky a politiky. Aristotelova logika opravdu není dialektická logika – to potvrdí i nemarxisté. Aristotelovy poznatky nejsou srovnatelné s Keplerovými zákony, jsou úctyhodné, ale dobově omezené.
Vaše snaha interpretovat mé představy o výrobních silách mne vždycky znovu překvapí tím, jak vůbec nemáte potuchy o tom, jaká je moje představa. Co je to za nesmysl o automatické lince? Já přece zdůrazňují vědeckou výrobu, tvořivost, ke které automatizace jen vytváří předpoklady, šetří čas i pracovní síly apod. Máte Vy vůbec potuchy o tom, co je vědecká výroba? Na co jste odborník?
Zase jste zřejmě nepochopil to, že já vůbec nevylučuji, že rozvoj umělé inteligence předstihne vývoj lidstva a nějak se projeví ve společenském uspořádání. Ale to není moje parketa, já nevím, já se pohybuji v těch rámcích, ve kterých se lidstvo zatím pohybovalo a bojuji jen s omezeními v tomto rámci. Momentálně máme jiné starosti. Řekl jsem snad něco, z čeho můžete vyvodit, že dynamiku výrobních sil a poznání považuji za fantazii? To Vy se urputně bráníte jakémukoli uznání možných změn. Problémy superlidí já nejsem s to řešit, jen předpokládám, že lidstvo stihne se zbavit zátěže vykořisťovatelské společnosti – o nic víc mi nejde.
Moje dedukce se týkají jen vývoje lidského druhu jak dnes existuje a Vy jste nedokázal předložit žádný podstatný argument, který by tyto dedukce narušil. Pokud nepřekrucujete má tvrzení, tak pořád jen opakujete – když něco není teď, tak to už nemůže být. Mně by jen zajímalo, jak jste se dostal k této pozici, s kterou třídou máte co společného – protože Vaše pozice je bez debaty buržoasní ideologií – to není kritika či nálepka – jen konstatování. Ale děkuji za zajímavou diskusi.
Závěrečná poznámka
Koba 28.08.2014Moje a jistě i Vaše časové možnosti jsou limitované a když jsem tuto diskusi otevřel, tak jsem vůbec netušil, kam až se to dostane.
Dovolím si proto závěrem už jen pár nesystematických poznámek:
1) Nejprve technická: při kopírování diskuse Vám někde zmizely příspěvky pana Tejkla. Myslím, že by bylo vhodné je někde připojit, neboť byly fundované a k věci a také by bylo vůči panu Tejklovi nefér ho nějak zcenzurovat.
2) Případné zrušení nebo reforma institutu "duševního vlastnictví" nemusí v žádném případě znamenat nějaký konec kapitalismu - je to jen konec nebo omezení jednoho typu monopolu. Nic více.
Konec kapitalismu není ani cílem převážné většiny těch lidí, kteří se v tomto angažují. Opakuji - a můžete si to dohledat např.na webu Free Software Foundation, kde visí různé materiály k filosofii této organizace - ideologickým východiskem je liberalismus.
3) Když jsem Vám odpověděl na Vaši závěrečnou otázku, tak jsem Vám ani nepotvrdil nějaký brzký zánik kapitalismu ani nemožnost návratu nějakých forem socialismu, které už tady byly, třeba v nějaké pozměněné formě. Stejně tak není vyloučen nějaký způsob dobývání renty nebo něco v tom smyslu, co navrhuje pan Tejkl. Pokud jste si z toho odnesl závěr "nic než samospráva", je to Váš omyl.
4) Deník referendum nesleduji, jen jsem se v podstatě náhodně dostal na ty Vaše diskuse s panem Poláčkem a občas jsem se pak podíval, co se tam děje. Nezlobte se, ale za vyloučení z diskusí si můžete sám, neboť jste soustavně porušoval jejich etický kodex především urážením oponentů a občas také spamováním. A nezapomeňte, že na uveřejnění článku není žádný právní nárok - je věcí vydavatele, co zveřejní a co ne. Vy také nejste povinen zveřejnit na tomto svém webu všechno, co Vám kdo zašle.
5) Nezapomeňte, že kdo se nedívá pod nohy, zpravidla zakopne.
Re: Závěrečná poznámka
Koba 28.08.2014Nepříliš stručná reakce
Koba 27.08.2014S věcí to nesouvisí, ale jen tak na okraj: Aristotelovu logiku akceptovat musíte, i když možná neuvědoměle. Jinak byste ani např.z premis "Všichni lidé jsou smrtelní" a "Pepa je člověk" nedokázal odvodit závěr "Pepa je smrtelný". Aristotelovu logiku používáte v podstatě pokaždé, když něco vyvozujete pomocí "zdravého rozumu". V těchto případech by Vám byla dialektika, s prominutím, na prd...
Jistě pochopíte, že by není účelné texty příliš natahovat a nemohu tedy rozebírat každou Vaši větu. Úplně ke všemu se prostě vyjadřovat nemohu. Není třeba za tím hledat nějaké kličkování a sofistiky.
Ovšem v souvislosti s Vaší odpovědí se nám tu vynořil určitý další rozpor: Vy i pan Neužil za jakýsi prototyp "kognitáře" považujete programátora a když jsem Vám namítl, že většina programátorů nic neobjevuje ani nevynalézá, tak jste napsal, že to "není ještě ten pravý kognitariát".
No pokud má být kognitariát jen nějaký geniální supervědec, tak jak velké procento obyvatelstva si myslíte, že by bylo schopno takovou práci dělat ? Tak jako převážná většina lidí nikdy nebude hrát na housle jako Paganini ani kdyby se pos..li, tak ani z většiny lidí nikdy nebudou geniální fyzikové jako Einstein. S tím nic nenaděláte.
Potom by ovšem tenhle Váš "pravý kognitariát" byla de facto intelektuální elita a to je o důvod více pochybovat o jejich zájmu na socialismu.
No a teď k tomu zisku:
Už v mém prvním příspěvku je uvedeno, cituji: "To by snad bylo možné jen v případě monopolu (např.se někdy píše o přirozeném monopolu na trhu operačních systémů). Ovšem nezdá se, že by monopol byl nějak principiálně svázán zrovna se znalostní ekonomikou."
Neboli sám připouštím, že firma může mít mimořádný zisk z důvodu monopolu, ovšem tvrdím, že monopol není specifika znalostní ekonomiky.
Pokud Vy pod pojmem "kognitariátní zisk" rozumíte pouhý monopolní zisk z důvodu tzv.intelektuálního vlastnictví, pak proti tomu naprosto nic nemám.
Nezdálo se mi jen jeho zdůvodnění v textu pana Neužila, kdy jsem jej (připouštím můj možný omyl) považoval za důsledek jakési zvláštní schopnosti kognitariátu produkovat jakousi extra nadhodnotu. Pokud za tím není nic jiného, než schopnost produkovat zboží, které je předmětem monopolu, pak jsme si to vyjasnili a z má strany už žádná námitka.
Snad bych si jen dovolil podotknout, že proti tomuto monopolu nejsou jen nějací levicoví radikálové, nýbrž i důslední liberálové, a to jak leví, tak praví. Pokud tomu nevěříte, přesvědčte se zde: https://www.mises.cz/literatura/obzaloba-dusevniho-vlastnictvi-30.aspx . Zkráceně si tu argumentaci můžete přečíst zde: https://www.libinst.cz/clanky-a-komentare/2401-novy-pohled-na-dusevni-vlastnictvi/
A patrně víte, že proti tomuto monopolu aktivně vystupuje i část "kognitariátu" a považují ho za brzdu inovací. Proto se také pirátské strany těší jisté podpoře právě části počítačových odborníků.
Pokud se Vám zdá tvrzení o intelektuálním vlastnictví jako o brzdě inovací paradoxní, pak zkuste sledovat právě v poslední době hojné patentové a autorskoprávní soudní spory o různé "převratné" vynálezy typu zaoblených rohů u mobilního telefonu nebo způsobu odemykání obrazovky.
A možná jste také něco slyšel o tzv. patentových trollech. To jsou firmy, které skupují různé patenty a jedinou jejich podnikatelskou činností je vymáhat soudně nebo hrozbou soudních sporů "výpalné" od firem, které na rozdíl od nich skutečně něco produkují.
V souvislosti s patenty jako brzdou inovací se také občas uvádí historický příklad parního stroje, kdy velký nárůst jejich výkonu a technické úrovně nastal až po vypršení patentové ochrany.
Jste také nepochybně informován o hnutí open source neboli otevřeného zdrojového kódu, které je dílem části počítačových odborníků a které stojí za operačním systémem GNU/Linux a celou řadou počítačových programů, které můžete získat zcela zdarma, a to včetně zdrojových kódů. Hnutí vychází z liberálních pozic a jeho duchovní otec Richard Stallman o svobodném softwaru říká, že ho máme chápat jako svobodu slova, nikoli jako pivo zdarma.
Je to možná překvapivé, ale i na otevřeném kódu lze vybudovat business.
Např.firma Red Hat, která produkuje stejnojmennou distribuci GNU/Linuxu, má pobočku v Brně a nedávno proběhla tiskem zpráva, že otevírá v Brně další budovu a bude rozšiřovat vývojové centrum o 350 zaměstnanců.
Co myslíte, pane Hellere, produkují zaměstnanci této firmy také "kognitariátní" zisk, když zdrojové kódy jejich hlavního produktu (linuxové distribuce RedHat) jsou k dispozici a je z nich možno naprosto legálně udělat distribuci odvozenou a tu pak poskytovat podle libosti zdarma dále, což se také skutečně děje ? Hovořit v tomto případě o nějakém monopolu by asi bylo dost problematické.
No a nabízí se také otázka, zda máte pravdu, když píšete, že "...ve skutečné znalostní ekonomice bude tento druh monopolu tím hlavním a převládajícím.".
Co když to bude právě Váš oblíbený počítačový kognitariát, který se proti intelektuálnímu vlastnictví (z liberálních pozic) vzbouří a vynutí si jeho zrušení nebo alepoň omezení ?
Přečtěte si třeba tento článek o mladém vědci, který byl obviněn z nelegálního stahování vědeckých článků a spáchal sebevraždu: https://technet.idnes.cz/aaron-schwarz-0dr-/sw_internet.aspx?c=A130114_152733_sw_internet_mla .
Mohl byste mi, prosím, objasnit, co by případný zánik ochrany intelektuálního vlastnictví udělal s Vaší vizí ?
Pikettyho jsem nečetl, pouze nějaké recenze. Ale co jsem vyrozuměl je, že kniha obsahuje hodně empirického materiálu a už jen tím je zřejmě velmi přínosná.
A nezlobte se, pane Hellere, ale Vaše tvrzení o nemožnosti publikovat nemohu akceptovat. To mohlo platit v minulosti, ale internet je tady už dost dlouho a stejně tak možnost distribuovat obsah v elektronické formě. Pokud chcete mířit na mladou generaci, tak ta už stejně papírové noviny skoro nečte a na internetu můžete agitovat a přesvědčovat až do alelujá a to zcela zdarma. Omezuje Vás jen čas, který jste ochoten tomu věnovat.
O elektronických čtečkách jste jistě slyšel a knihu v elektronické podobě si můžete rovněž zdarma vydat samizdatem v podstatě i bez technických znalostí, případně Vám někdo pomůže.
Pane Hellere, jen drobná poznámka: argumentem typu "námi prognózovaná etapa ještě nenastala" můžete obhajovat cokoli, třeba i zavedení komunismu vesmírnou flotilou mimozemšťanů.
Domnívám se, že nějaké předávání podniků kognitariátu není možno pozorovat teď ani v minulosti. Pochopitelně připouštím, že může občas existovat nějaká výjimka, jako třeba ta, o které se zmiňujete, nebo že třeba někdy v 19.století došlo občas k nějakému vyzdvihnutí schopného jedince (mimochodem, bývalo to často spojeno s přiženěním se do rodiny podnikatele).
Co se týče např.oboru informačních technologií, tak nevím o nějaké mezinárodní firmě, vlastněné z podstatné části širším kolektivem zaměstnanců. Při nejlepší vůli se mi nevybaví ani nějaká česká softwarová nebo hardwarová firma, která by měla formu družstva, i když služebně s firmami z tohoto oboru občas přicházím do styku a také nám do firmy stále někdo zasílá nějaké nabídky služeb výpočetní techniky.
Co se týče akcií pro manažary, tak to ano, k tomu skutečně dochází, ale to přece není kognitariát. A navíc kariérní vzestup jednotlivce i s případným jeho vstupem do firmy není zrovna to, co by se dalo považovat za zaměstnaneckou samosprávu.
Myslím si, že moje srovnání Mondragonu s projekty utopických socialistů jste asi nepochopil. Nešlo mi tam o to, zda Mondragon může fungovat nebo ne, šlo o to, že motivací k založení nebyl žádný materiální zájem. Motivací byl křesťanský humanismus, t.j. ideje a navíc bez třídního boje. Už chápete ten odkaz na Masaryka a už si vzpomínáte, jak musel Marx postavit Hegela z hlavy na nohy ?
No a podobně je to s tou "historickou výtkou", které, jak píšete, jste neporozumněl. Šlo mi o to, že nově vznikající způsob výroby se nemohl v rámci feudalismu rozvíjet a nemohla se ani realizovat nově vznikající třída buržoasie.
Neboli - směrem ke zrušení feudalismu působily silné materiální zájmy a tlak rozvíjejícíh se výrobních sil.
I kdybychom tedy uznali, že znalostní ekonomika představuje opět nějakou podobnou kvalitativní změnu způsobu výroby, tak mě zajímalo, jaké zábrany existují v kapitalismu pro znalostní ekonomiku, aby to analogicky generovalo nějaký materiální zájem a tlak na překonání kapitalismu.
A připouštím, že máte do jisté míry pravdu a že jsem se určité části Vaší argumentace skutečně náležitě nevěnoval.
Mám pro to ovšem omluvu: snažil jsem se vést argumenatci z marxistického hlediska, alepoň jak to já chápu, t.j.z hlediska priority základny nad nadstavbou a z hlediska hledání rozporů mezi výrobními silami a výrobními vztahy.
A Vy, který se považujete za marxistu starého ražení, mi tady místo podobného přístupu předkládáte, s prominutím, neomarxistickou psychoanalytickou břečku a stále opakujete svůj argument o připoutání dělníka ke stroji, jako kdyby to byl ten pravý důvod, proč feudalismus padl.
Pane Hellere, Vy mi něco povídejte o uhýbání podstatě přes nepodstatnou jevovou formu.
To se na mne, prosím, nezlobte, ale Vaše tvrzení o v podstatě existenciálním mindráku, kterým, podle Vás, bude kognitariát trpět tak silně, až svrhne kapitalismus, snad ani nemůžete myslet vážně. To bych čekal maximálně tak u Vašich oblíbenců Žižeka a Lacana.
Jistě, že člověk ke své spokojenosti potřebuje i nějaký ten pocit smyslu a tak podobně. A máte pravdu, že vědec skutečně nejsem. Ale nevzpomínám si, že bych někde četl, že by pracovníci vývoje v kapitalistických firmách nějak trpěli problémy tohoto druhu.
Nevím, jestli se to dá přímo formulovat ve tvaru "nejrevolučnější jsou ti nejbídnější", ale fakt je, že v poslední době se různé socialistické pokusy dějí v latinské americe, kde ta životní úroveň není zrovna nejvyšší. Obyvatelstvo západních zemí s relativně vysokou životní úrovní je v podstatě pravicové.
Nemusí se Vám to sice líbit, ale zdá se, že praxe tu výše uvedenou formulku přibližně potvrzuje, i když výjimek v obou směrech by určitě bylo možno najít nemálo.
****
No a závěrem, abyste mi netvrdil, že jsem utekl před otázkou, před kterou, podle Vás, utekou všichni oponenti samosprávy, Vám na tu Vaši otázku odpovím. I když si nejsem jist, zda Vás moje odpověď uspokojí.
Tak tedy, moje odpověď je jednoduchá: Nevím !
Pan Neužil ve svém textu i Vy při různých příležitostech se často zaklínáte vědou. Jenže vědec si musí občas přiznat i to, že něco neví.
Váš přístup "Když ne samospráva, tak co tedy ?" mi připadá, je-li to myšleno jako argument, jako čiré zoufalství a připomíná mi přístup obhájců náboženství, kterému se anglicky říká "God of the gaps" neboli česky "Bůh mezer". Když věda dosud něco neobjasnila, tak to znamená, že za tím dozajista stojí Bůh. Vědci nevědí, co bylo před velkým třeskem ? No jasně, vesmír stvořil Bůh !
A předpovědi budoucnosti mají tu vlastnost, že povětšinou nevycházejí.
Tak např.na nějaké výstavě jsem viděl pohlednici z roku 1900, kde byla vyobrazena Praha v roce 2000 s nebem plným balónů a řiditelných vzducholodí.
A kdo by si v 70-tých letech pomyslel, že programem Apollo skončily na příštích minimálně 40 let kosmické lety s lidskou posádkou na jiná kosmická tělesa ? A důvod ? Jedná se o velmi nákladné projekty a nebyla ochota do nich investovat.
Stejně tak se např.nemusí vyplnit ani Vaše prognóza o kognitariátu a zániku manuálních profesí. Nakonec všechno může dopadnout nějak zcela jinak.
Vy rád používáte příměr s drožkářem a automobily, ale co když jste tím drožkářem právě Vy, když ve svých prognózách pracujete s rozdělením profesí na manuální a duševní či netvůrčí a tvůrčí a jaksi nevysloveně předpokládáte, že ty tzv."tvůrčí" činnosti mohou být pouze doménou lidí a ty "netvůrčí" budou nahrazeny stroji ?
Tak např.většina lidí by asi neměla problém označit hru šachového velmistra za "tvůrčí" činnost. No a vidíte - v roce 1997 počítač Deep Blue porazil úřadujícího mistra světa v šachu. Lidská tvořivost v této oblasti dostala na frak.
Nebo jiný příklad: vím, že neumíte anglicky, ale přesto uvedu odkaz na zprávičku BBC ( https://www.bbc.com/news/technology-26614051 ), kde se píše o počítačovém programu, který automaticky generuje novinářské zprávy o zemětřeseních. Jedná se o příklad tzv. "robo-žurnalistiky".
Na https://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140314164137.htm se píše o výzkumu, jak lidé vnímají tyto automaticky generované články. Respondenti sice považovali počítačem generované články za popisné a nudné, ale současně za objektivní a důvěryhodné. Celkově měli respondenti problém rozhodnout, které články psal člověk a které počítač.
A příklad poslední - Vaši oblíbení programátoři. V dřevních dobách prvních počítačů museli první programátoři vytvářet strojový kód ručně - byla to mimořádně časově i jinak náročná práce, naprogramovat tímto způsobem účetní aplikaci by snad ani nešlo.
Pak byly vytvořeny první kompilátory - programy, která převádějí pro člověka srozumitelné skupiny znaků na počítačové instrukce.
Možná to nevypadá moc zajímavě, ale byl to symbolický přelom: počítače začaly "programovat" počítače.
Nejprve se jednalo jen o překlad symbolicky zapsaných instrukcí (i to byl ovšem obrovský nárůst produktivity). Později vznikly plnohodnotné programovací jazyky. Jako první byl FORTRAN, a to byl skutečně ten zásadní skok, který teprve umožnil hromadné nasazení počítačů.
A pokrok se nezastavil ani dnes: Na vytvoření grafického uživatelského rozhraní (GUI) programu bylo ještě před 20 lety nutno napsat i několik set řádků zdrojového kódu. Dnes existují vývojové nástroje, kde to dokáže naklikat myší i cvičená opice.
Naklikat myší si můžete i webovou stránku a o HTML kódu nemusíte vědět naprosto nic.
Takže kam směřuji ?
Co když svět za nějakých 50-100 let bude vypadat tak, že nejen novinové zprávy, ale třeba i detektivky budou "psát" počítače, že profese filmových herců zaniknou, protože počítačová grafika bude tak dokonalá, že filmy budou "točit" počítače, že operovat a diagnostikovat v nemocnicích budou roboti, že profese počítačových programátorů až na relativně velmi malý počet špičkových specialistů zanikne a že umělá inteligence bude postupně překonávat schopnosti i těch nejlepších vědců ?
A na druhé straně Vám možná hajzlík dále přijde opravit člověk-instalatér a plyšoví medvědi se budou dál vyrábět v robotárně v Bangladéši, protože by se prostě nikomu nevyplatilo projektovat výrobní linku na plyšové medvědy, když je na světe tolik lidí, kteří to budou ochotně dělat 12 hodin denně za misku rýže.
No a závěrem Vás trošku pozlobím a uvedu dva malé argumenty ve prospěch "stalinistů":
- Nedávno jsem si listoval v Anti-Dühringu a Engels tam píše něco v tom smyslu, že výrobu bude organizovat a plánovat celá společnost. Jestli na tom trváte, mohu to dohledat a ocitovat přesně. Ale znalec jako Vy jistě dobře ví, že to tam skutečně je. A nejen v Anti-Dühringu...
- Nemyslíte, že stejného argumentu jako Vy se vzmachy a poklesy počínajícího kapitalismu by se mohl chopit i nějaký zarytý stalinista a argumentovat stejně, t.j. že v SSSR to sice nevyšlo, ale příště to už možná vyjde ?
Anti-Koba 2
Josef Heller 28.08.2014Pokud jde o Aristotelovu logiku – akceptovat ji nemusím. Moje kamarádka,PhD., filosofka se zaměřením na logiku, se nad Vaší argumentací upřímně zasmála a konstatovala ,že zřejmě neznáte ani oficiální úroveň v oblasti současné logiky, kterou já bych nazval formální logikou. Pokouším se jí přimět k tomu, aby Vám to řekla sama, ale nemá čas.
Ze své úrovně znalostí mohu jen konstatovat, že sice máte pravdu, že jde o logiku, kterou se většinou řídí tzv. běžné vědomí neboli zdravý selský rozum. Ale Engels sice tento zdravý rozum ocenil – pokud zůstává za pecí – ale zároveň ho znectil, jestliže vyjde z místnosti a pokouší se orientovat ve složitých podstatách společenských vztahů. Lenin k tomu dodal, že toto běžné vědomí se automaticky spojuje s ideologií vládnoucí a vlastnící třídy, která je dnes nesporně reakční a nemá zájem vypovídat pravdu o světě.
Pokud jde o Váš styl argumentace – jistě nemusíte reagovat na každou moji větu, ale Vy děláte něco jiného – když reagujete, tak se zaměříte na něco nepodstatného, případně moji argumentaci překroutíte, a tím u tohoto běžného vědomí vytvoříte dojem, že jsem vedle i v těch podstatách, kterým Vy se vyhnete –ale prosím – nic proti tomu, v lásce a ve válce je všechno dovoleno.
Už po druhé opakuji, že já i Franta nepovažujeme za kognitáře to, co vy – dnešního rutinního programátora. Znovu opakuji, že my se, na rozdíl od Vás, nedíváme pod nohy, ale do budoucnosti. A vidíme tam masový přesun pracujících (nemusí to být početně) k tvořivé vědecké práci. Z toho vycházíme. Na rozdíl od Vás.
Proč geniální supervědec – tvořivý vědec bude prostě masový standard,což ale nevylučuje, že jeho spojenci ve společnosti budou např. pracovníci služeb, sociální pracovníci, umělci profesně tvořiví jinak apod. Jako to kdysi byli rolníci. Právě ten posun průměrné úrovně Vy, zdá se, nejste prostě schopen akceptovat – ale právě takto se společenská výroba posouvala – od lovců k zemědělcům a řemeslníkům, pak k továrním dělníkům atd. Přečtěte si Čapkův apokryf o pračlověku Janečkovi. Ve vašem podvědomí je přesvědčení technokrata,že on je něco výjimečného, nadstandardního a že ho ti ostatní nikdy nemohou dohonit – a la profesor Hoschl. Tak jako byli lepší a horší soustružníci, budou i lepší a horší vědci, ale to nic nezmění nic na masovosti kognitariátní výroby a třídy kognitářů.
Naprosto odhalující Vaše ledví je ta Vaše věta o intelektuální elitě, která přece nemůže mít zájem na socialismu. A tady je ten obrovský rozdíl mezi námi – já nestrukturuji společnost podle výrobně silového, technického, profesního hlediska, ale podle vlastnického postavení – a tato intelektuální elita bude mít stejné vlastnické postavení, jako kdysi soustružník, jenom bude lépe vybavena k obraně.Vy ovšem máte v hlavě, že vyšší intelektuální úroveň se automaticky spojuje s tím typem myšlení a hodnot, které bylo v dějinách charakteristická pro vlastnické a mocenské elity. A proto se Vás ptám – jste obeznámen s marxistickým zdůvodněním zájmu proletariátu (tedy i kognitariátu) na zásadním přetvoření společnosti nebo ne? Když ne, rád Vám to vysvětlím.
Nevím, proč se pořád točíte na tom monopolu – já jsem přece jasně přijal Vaše tvrzení, že monopol není svázán se znalostní ekonomikou, jen dodávám, že monopol mimořádných znalostí vycucaných ze zaměstnance bude čím dále tím více tím hlavním monopolem. Kognitariát skutečně bude mít tu zvláštní schopnost produkovat mimořádnou nadhodnotu, což je snad i v empirické rovině nesporné.
Ano, i liberálové jsou slovně proti monopolu, ale to jsou stejné ideologické kecy, jako když protosocialistická elita žvanila o všelidovém vlastnictví. Přitom reálný monopol vyplývající z diferenciace vlastnických pozic lidí, zejména kapitalistů navzájem,. tu je a prosazuje se.
Vaším dalším obsáhlým pasážím o intelektuálním vlastnictví vůbec nerozumím. Byl jsem to přece já, který argumentoval tím, jak kapitalistický monopol překáží rozvoji kognitariátní výroby a jak se kognitariát brání – třeba odporem proti intelektuálnímu vlastnictví – z Vašich zmatených řečí mám pocit, že se mne pokoušíte zařadit mezi obhájce těch zastaralých forem. Mně ale naopak jde o jejich co nejrychlejší rozbourání. Patentoví trolové jsou názorným příkladem té zastaralosti vlastnických vztahů. Boj proti této zastaralosti – to je třídní boj kognitariátu. Ideologické tahanice kolem mne nezajímají.
Na Vaši otázku odpovídám ano – kognitariátní zisk je v podmínkách kapitalistického vlastnictví dán bez ohledu na přístupnost nějakých mechanismů. Monopol spočívá jen v tom, že při prodeji pracovní síly se musí kognitář smířit s tím, že zisk z jeho práce patří kapitalistovi, ale za měnících se podmínek ho ten kapitalista není s to donutit k tomu poskytnutí výlučného práva na zisk.
Setrvávám na svém tvrzení – dnes ho není možné prokázat- že kognitariátní zisk bude hlavní formou zisku ve znalostní a tím i v celé ekonomice. –Co jiného by tím mělo být? renta z úrodné půdy?
Vy opravdu asi mé stanovisko nechápete a obracíte – ten mladý obviněný vědec – no to je přece prototyp mého kognitariátního revolucionáře!!!!
Zánik intelektuálního vlastnictví je podmínka realizace mé vize – ztráta možnosti kapitalisty reálně si podřizovat kognitáře, ztráta smyslu vykořisťování.
Obdivuji Vaše iluze o možnosti publikovat na internetu – a kdo to asi bude číst, když to bude rozesílat neznámý člověk bez reklamy ve sdělovacích prostředcích? Cožpak mne Patočka na DR necenzuroval a později nevyloučil z diskuse? Cožpak mne Kotrba neblokuje na DR – totéž se děje na komunistických Hano – co myslíte, že by mi řekli v Politické ekonomii, kdybych tam chtěl hájit Marxovu teorii pracovní hodnoty? Kde to žijete? V internetových diskusích jsem dostatečně poznal ten zájem čtenářů, zejména mladých – jakákoli složitější problematika s pojmy, o kterých jim ve škole tvrdili, že je to nesmysl, je okamžitě odradí a nediskutují (pochopitelně nečtou). Mám za sebou řadu let takových diskusí – patrně na rozdíl od Vás. Svou knihu v elektronické verzi zdarma nabízím, jak mohu – občas ji někdo chce, ale žádná odezva – je to moc pracné a není čas. (Na těchto stránkách se možnost stažení této knihy brzy objeví)
Máte pravdu, že argumentem „tato etapa ještě nenastala“ lze obhajovat cokoli, ale jeho odmítnutím zase můžete odmítnout cokoli a Vy jste neuvedl jediný důvod proti reálnosti trendu, který prognózuji – Vaše argumentace je v podstatě jen – dnes to není. Moji logiku prognózy jste nenarušil vůbec ničím.
Nevím, proč pořád opakujete, že dnes se podíly na vlastnictví kognitariátu nepředávají – já to přece netrvrdím. Ale ono to tak úplně není – Ezopy byly budovány na tomto principu, v Argentině ti zaměstnanci převzali podniky bez ohledu na zákony, v Itálii Svaz družstev podporuje podobný proces u zanikajících firem – to už opakuji po druhé či po třetí – Vy to nevnímáte. Nevím, jaký smysl má Vaše tvrzení, že Mondragon vznikl z nějaké křesťanské specifiky, – v materialistické pojetí není nijak podstatně důležité, jakou ideologií si to lidé okecávají, podstatný důvod je, že chtějí hájit své materiální zájmy. Vytvoření Mondragonu byl třídní boj – nevím, co si pod tímto pojmem představujete Vy – gulagy? barikády?Znovu – už asi po třetí opakuji, že není důležité, co si mysleli architekti francouzské či anglické revoluce, táborští adamité atd. U Mondragonu je důležité, že vydržel.
Znovu opakuji, že mne nezajímá, jestli víte o sofwareové firmě vlastněné zaměstnanci- ta firma mého zemřelého přítele Voláčka to neměla na papíře, ale fungovala tak – a já mu věřím. Byl to zavilý antikomunista.
Akcie pro manažery do toho nepleťte – to je jen dělba mezi kapitalisty. Řídící pracovníci mezi kognitariát nepatří, jsou to poddůstojníci a důstojníci kapitálu (Marx). Podmínky kariérního vzestupu zaměstnance mezi vykořisťovatele nejsou důležité – není to masový proces. Nevím, proč tohle všechno uvádíte – já to přece všechno jasně vymezil. Není to zase Vaše sofistika – vyvolat pro běžné vědomí pocit, že já říkám to, co říkáte Vy? To dobře znám i od stalinistů v KSČM.
Moje argumenty z historie vznikání kapitalismu ve feudalismu jste zřejmě nepochopil Vy. Jistě, že se feudalismus svou podstatou bránil prvkům kapitalismu, ale neubránil – já jen uváděl příklady, že ve Florencii to ještě nevyšlo, ale později v Anglii a Nizozemí už ano. Buržoasie měla potenci, kterou prosadila. Stejně tak se prosadí kognitariát. Když tohle řeknu, není to totéž jako logika toho dnešnho stalinisty v KSČM. Ten říká – není pravda, že měl protosocialismus systémové chyby, on byl jen vystaven velkému tlaku, byla nějaká zvláštní historická situace, byly subjektivní chyby a zrádci, že ten systém padl není pravda – podívejte se na Čínu, Kubu, Vietnam, Venezuelu, KLDR, ti, co říkají, že Čína je kapitalistická, Kba jí brzy bude, totéž Vietnam, v KLDR ožil asijský výrobní způsob,ve Venezuele to padne, protože se tam jen pokusili o už přežilý a zdiskreditovaný protosocialismu, - to jsu jen zrádci, co to tvrdí atd. A samozřejmě že tu působí materiální zájmy – sama logika vlastnictví, která jednu třídu nutí jít jinou cestou. Já ale respektuji poučení z dějin, analyzuji, jaká je dlouhodobá logika těchto dějin, důkladně jsem zanalyzoval celý protosocialistický systém a jeho meze a o těch vyjmenovaných zemích se shoduji i se západní levicí, o nutnosti zániku kapitalismu snad nepochybujete ani Vy – takže oprávněně mohu položit tu otázku – když ne kapitalismus ani protosocialismus, tak co? A námitka – vždyť těch variant může být víc- je naprosto iracionální, to už je lepší víra v boží království nebo v Marťanskou interplanetární pomoc. Každá změna dopředu (tu dozadu neprognózuji, ale nevylučuji) vychází z toho, co je – tak tomu bylo i u klasiků.
Zase znovu opakujete ten mnou již důkladně zodpovězený dotaz o zábranách kapitalismu pro znalostní ekonomiku – čemu nerozumíte – naopak, kapitalismus ze všech řádů nejvíce motivoval znalostní ekonomiku –nejvíce v době sociálního státu a státně monopolního kapitalismu, ale já Vám popsal ty dobově omezené protisměrné tendence – možnost využívat laciné a nechráněné jednoduché pracovní síly – četl jste to vůbec?
Oceňuji Vaši snahu myslet a argumentovat marxisticky – ale bohužel to nezvládáte, jako u toho TGM je Vám logika marxismu nedostupná (to není nedostatečným IQ, ale ideologickým zajetím buržoasií a v jejím rámci technokracií)
Kdepak jsem uhnul od podstaty k jevu? Uveďte příklad. Asi máme různé názory na to, co je podstata a jev. Běžné vědomí, navíc nasycené buržoasní ideologií, se k podstatě nemůže dopracovat – ale argumentujte příklady.
No hned ta další Vaše argumentace – mluvím snad o nějakém existenciálním mindráku kognitariátu? Mluvím o objektivní ekonomické logice formující vědomí a aktivitu kognitariátu, při níž se profesní funkce a z ní plynoucí motivace dostává do rozporu s logikou kapitalistického vlastnictví – Vy nerozeznáte vědomí od bytí? Stejně jako jste nepoznal, že Žižek a Lacan nejsou moji oblíbenci?
Vy snad pracujete v nějaké kapitalistické firmě jako špičkový vědec – že ze sebe činíte autoritu v posuzování? A kromě toho – nemluvím o rutině současnosti a silně pochybuji, že něco víte o náladách zaměstnanců třeba v tom Silicon Valley.
O vývoji v Latinské Americe píše v rubrice Články venezuelský manažer Vargas – přečtěte si to. To, že je západní obyvatelstvo pravicové, není vůbec žádný argument – viz Lenin – Co dělat? Vědomí – v bezprostřední době – nemusí být shodné s ekonomickým postavením. Podívejte se, jak těžce se dělníci výrazně po listopadu volící ODS loučí s tímto svým omylem. Dějinná praxe dokazuje, že chudoba neovlivnila tok dějin nijak podstatně – ani otroci, ani nevolníci systém nezměnili, ale naopak relativně slušně si žijící buržoasie či později dělnictvo a většinou ne v době nějaké vyslovené ekonomicko-sociální krize.
Jsem rád, že jste neutekl před tou nejzásadnější otázkou – sám alternativu nevidíte, ale tu jedinou ještě nezdiskreditovanou odmítáte, to je pro lidi ovlivněné ideologií reakční třídy či více tříd charakteristické, ( i když k těm třídám nepatří).
S tím Bohem máte jen částečně pravdu – moje formulace možných variant stála právě na předpokladu že za vším nestojí Bůh, ale vlastnictví – ptal jsem se na to, na jakou hlavní formu vlastnictví sázíte a protože je už dnes celkem konsensus, že to není ani kapitalismus, ani protosocialismus, tak jste mi vlastně dal zapravdu. A předpovědi budoucnosti většinou vycházejí jsou –li zaměřeny na dlouhodobou budoucnost – i když vždycky jinak, než ti jejich tvůrci představují – ani já nečekám, že to bude přesně podle naší linky – ale trend předpovědí táhnoucích se dějinami se naplňuje – všechny utopie vždycky mluvily o překonání soukromého vlastnictví a staré dělby práce – a co jiného se z dnešní reality rýsuje? Odklady a občasné kličkování dějinného toku na věci nic nezmění – trend je jasný od Marxových dob.
S tím vývojem dělby práce – neprobíhá snad velmi výrazně proces odbourávání jednoduché práce –a to i duševní –bankovní úředníci atd.? O tom přece píše kde kdo – já to četl k knize německých autorů někdy před 15 lety? Je zajímavé, jak reakční ideologie zabraňuje i ve vidění celkem jasných praktickch věcí, které bere i to běžné vědomí.
Samozřejmě se ta tvůrčí kvalita lidského vědomí vyvíjí a já vůbec nevylučuji rozvoj umělé inteligence. Jen si myslím, že v hodně a hodně nedohledné době tohle nebude pro společenské přeměny aktuální. Takže rostoucí nároky na kognitariát moji koncepci v ničem neruší – jde o to, nakolik narušují logiku vlastnických vztahů a vyzbrojují nevlastníky k odporu. Jen mi potrvrzujete vizi, že technický pokrok se bude více a více dostávat do rozporu s logikou vlastnictví a ten rozpor se bude řešit přes ekonomický zájem nevlastníků-kognitářů – nevím, proč uvádíte Ty Vaše technické vize, já mám stejné představy. Samozřejmě tvůrčí práce může být i ta řemeslná a samozřejmě – to jsem přece Vám psal – že rozdíly na planetě budou celý proces zpomalovat.
S tím podílem celé společnosti na řízení a plánování – vždyť to je přece ta moje vize a mohu uvést mnohem více citací – jen je třeba vidět rozdílné tempo podílu všech lidí na vlastnickém rozhodování a na rozhodování technicko-odborném – v socialistické fázi rozhodně nemizí nutnost využívat odborníků na řízení – ale už tam musí být podíl na vlastnickém rozhodování všech, který nebyl za minulého systému.
Ještě k tomu stainistovi – on se tvrdohlavě chce vracet k překonanému v domnění, že jiný socialismus není možný, dějinný proces vidí jako jednosměrnou lineární přímku Já tvrdím, že , že ten minulý protosocialismus byla jen boční větev toku zespolečenštění výroby a emancipaci člověka ( i když byla dost užitečná) a že podruhé musíme jít jinou cestou samosprávného socialismu. Na tomhle Vašem argumentu je nejlépe vidět, že vůbec nerozumíte tomu, kdo Vám oponuje a dobýváte se do otevřených dveří. Za Vaší logikou je jen urputná obrana něčeho, co ani sám nejste schopen definovat, jenom pořád opakujete, že to ještě nebylo, a proto to být nemůže a přitom nevidíte ani zárodky, které reálně jsou. Zkrátka ideologie reakční třídy – asi spíše té protosocialistické – Vás má pevně ve své moci.
Ale nic ve zlém, nutíte mne tříbit si argumentaci a tím pomáháte pokroku – jenom zkuste zase nějakou jinou argumentaci, tohle už je nuda.