Re: drsná realita
Josef Heller 03.10.2014Re: Re: drsná realita
Eva Hájková 05.10.2014Re: Re: Re: drsná realita
Josef Heller 05.10.2014Re: Re: Re: Re: drsná realita
Eva Hájková 07.10.2014Snadno se ocitneme v podobné situaci jako lidé ve starověkém Egyptě, kde kněží (kteří byli zároveň dobovými vědci) věděli o příčinách zatmění Slunce a Měsíce, ovšem prostému lidu vykládali o zázracích a vůli Bohů. Využívali to k jejich naprostému ovládání, ale drželi tím vlastně v šachu i faraona, který se bez nich neobešel.
Věda sama o sobě není vždy pokroková a může být zneužita. Náboženství nebo víra, pokud se nesnaží suplovat vědu, naopak nemusí být vždy reakční. Vždycky záleží na tom, komu slouží.
Re: Re: Re: Re: Re: drsná realita
Eva Hájková 07.10.2014Re: Re: Re: Re: Re: drsná realita
Michal K 08.10.2014Náboženství, použiji starý pojem, přímo obcuje s vládnoucí ideologii, a pak je jen otázkou jestli jde o ideologii progresivní třídy, či reakce, víra neřeší blízkou realitu, spíše až velmi vzdálenou, často fantasmagorickou ( život po životě atd..) Je tedy naprostý nesmysl tvrdit, že náboženství je zlo, pokud je konkrétně závislé na vládnoucí třídě, a záleží jen na vládnoucí třídě kam půjde..
Ovšem víra je vědomí věru nebezpečné, záleží kam směřuje, a to je možné dobře rozebrat, v rámci té které konkrétní víry. Ostatně víra ve vědu je jedna z druhů víry, neboť záleží na našem uchopení poznání, pokus, omyl..
První je víra, pak náboženství, či námi uchopené poznání, Každý z nás chceme věřit, a je nejen na nás jaké náboženství, či poznání z toho pro nás vznikne. Objevovat Ameriku bez konkrétních pohnutek, a bez víry, že přece jenom tam na západě něco bude, za co mi to stojí riskovat, je zbytečné
Re: Re: Re: Re: Re: Re: drsná realita
Eva Hájková 08.10.2014Žižek přišel se zajímavou věcí: Negací náboženské víry je ateismus (on mluví o negativním ateismu). Ale negací ateismu nedostaneme zpět náboženskou víru, takovou, jaká byla před tím. To už není možné vzhledem k tomu, že svět se posunul kupředu. Žižek v tom případě mluví o pozitivním ateismu (o jakési víře - ne-víře), víře bez ústřední postavy Boha.
víra, náboženství, jazyk
Jan Zmatlík 12.10.2014Víra se týká výlučně jedince, podob ně jako myšlení.
Náboženství je fenoménem kolektivním. To neznamená, že je "kolektivní vírou".
Naopak nelze mluvit o náboženství jedince.
V tomto smyslu je i chápání náboženského vyznání jako "soukromé záležitosti" do značné míry iluzorní.
Lze sdílet náboženství, ale v přísném slova smyslu ne víru - s tou je každý sám.
Sdílení se děje v jazyce.
Bělohradský - Právo - Salón
Miroslav Tejkl 12.09.2014Náboženství a zlo
Jan Zmatlík 08.09.2014nástrojem zla na zemi. Proč? Protože se považuje za koncentraci dobra. Mluvím o monoteismu.
K ilustraci článek Uri Avenriho:
https://blisty.cz/art/74623.html