Re: Náboženství a zlo
Josef Heller 08.09.2014Re: Re: Náboženství a zlo
Jan Zmatlík 08.09.2014Mluvím o NÁSTROJI.
Tento nástroj pomohl katolické církvi (její institucionální hierarchii) stát se nejúspěšnější zločineckou organizací v dějinách. Kalvinisti a jiní to dál specificky rozvíjeli.
Nevím, jak to fungovalo v polyteismu, ale monoteismus definuje jedinou nespornou autoritu (nejvíce se podobá autoritě tyranského otce). Na počátku prý křesťanství nejvíce vyznávali otroci. Později teprve vládnoucí třída pochopila sílu, která je v idei skryta. Nietzsche to nazval platonismem pro lid, a tím vystihl funkci, kterou náboženství ve společnosti reálně má. Byl antidemokrat, ale realitu viděl jasně.
Otázka, která mne zajímá nejvíc, je:
kdy a proč dochází k renesanci náboženství. Např. po epoše osvícenství a industrializace.
Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Jan Zmatlík 08.09.2014Jde spíše o renesanci náboženské propagandy, která souvisí se situací hospodářství.
Teologie osvobození byla vehementně potírána (včetně vražd kněží) - pro nesprávné "třídní stanovisko"?
Ostatně víra a virtualita mají hodně společného.
A dále: víru od pověry nelze zcela oddělit, ať se inteligentní teologové snaží sebevíc.
Víra je lidský fenomén a její nenáboženské formy by zasloužily mnohem větší pozornost než její formy náboženské. Dosud je to tak, že si církve dělají na víru monopol. A logicky pak i monopol na "morálku". Na to lidé skočí nejochotněji.
Víra v řečené (důvěra) je nezbytná, na ní stojí socializace člověka. Dítě, které nemůže věřit rodičům, posléze v dospělosti nevěří lidem, ale - namísto toho - Bohu. A ten, jak víme, mlčí, "skrývá se".
Re: Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Josef Heller 08.09.2014Re: Re: Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Eva Hájková 08.09.2014Předtím jsem napsala, že člověk má věřit sám sobě, ale myslela jsem to tak, že samozřejmě by si měl být vědom, kolik toho neví a že je takhle malinký, ale neměl by se tím nechat vyvést z míry. Koneckonců může i věřit jiným, kteří jsou v něčem chytřejší nebo více zběhlí. Ale komu a co bude věřit si nakonec stejně musí určit sám.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Josef Heller 09.09.2014Náboženství a zlo - iracionalita
Jan Zmatlík 18.10.2014A navíc: mezi racionalitou a iracionalitou nelze vést dělicí čáru. To víme nejpozději od Freuda.
Dnes převládající (novověké) pojetí racionality souvisí s pojetím pravdy jako jistoty (vědění jako něco "zajištěného", něco co se do značné míry vymyká pochybnostem). "Vědění je moc", řekl Francis Bacon.
Re: Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Eva Hájková 08.09.2014Věřit Bohu místo lidem že je špatné?
Věřit Bohu je podle mého názoru mnohem jistější, než věřit lidem. Věřit lidem? Kterým? Každý nám přece tvrdí něco úplně jiného. Naproti tomu věřit Bohu je něco podobného jako věřit sám sobě.