trochu pojmologie
H. Svobodová 18.08.2014Pozn. k ostatním autorům. Pepa Heller mě zná, takže nebudu rozbíječem zdejších diskuzí, pokud se občas připojím. Nevylučuji, že se mnou ale nemusíte souhlasit.
nekapitalistická varianta společnosti
Štěpánka Šprynarová 18.08.2014První historický pokus o nekapitalistickou variantu společnosti by možná bylo vhodné nazývat pokusem o postkapitalistickou variantu uspořádání lidského společenstvi.
Re: nekapitalistická varianta společnosti
Josef Heller 18.08.2014Re: Re: nekapitalistická varianta společnosti
Štěpánka Šprynarová 18.08.2014Problém „homo sapiens“ se mě hluboce dotýká a při pohledu (přiznávám, že velmi, velmi neúplném) na současné výledky zkoumání člověka postrádám seriozní pokus o syntetický pohled. Nelze jej nahradit žádným sebepodrobnějším zkoumáním biochemických procesů života, lidského genomu, lidského mozku (které zahajuje velký současný americký i evropský projekt) ani sebedokonalejší analýzou ekonomických a sociálních zákonitostí společenských systémů.
Re: Re: Re: nekapitalistická varianta společnosti
Josef Heller 18.08.2014Re: Re: Re: Re: nekapitalistická varianta společnosti
Štěpánka Šprynarová 19.08.2014U vědomí této ošklivé vlastnosti procesů lidské existence se pak člověk v diskusích snáze vyhne nálepkování spoludiskutujících, že právě teď se jeví jako makoví nebo takoví. Řekněme, že jednou mají právo na označení moralizující, podruhé si zaslouží nálepku naturalizující.
Re: Re: Re: Re: Re: nekapitalistická varianta společnosti
Štěpánka Šprynarová 19.08.2014Domnívám se však, že jeho jednání i vědomí formují společenské procesy v nerozlučné jednotě s procesy, jež zajišťují jeho biologickou a psychickou existenci.
Re: Re: Re: Re: Re: nekapitalistická varianta společnosti
Josef Heller 19.08.2014Asi jsem dost nezdůraznil, že všechno co píšu je z pozic marxismu a tedy i filosofického materialismu. Víte, že se materialistaa idealista nemohou vzájemně přesvědčit. Ale jinak - naturalismus není nálepka ale legitimní, širokým konsenzem přijímaný termín pro určité zppůsoby uvažování - a ten jste projevila,což vás ale nedehonestuje. Naturalista akcentuje přírodní faktory, třeba jen tak polovičatě jako Vy - že odmítá nějakou hierarchii ve vzájemném působení různých faktorů. Marxista jako nejdůslednější materialista a zároveń dialektik, takovouto hierarchii uznává a hledá.A to konec konců v té ekonomice, ale při uznání vzájemného působení. Na daném stavu poznání převládá u marxistů názor, že člověk se řídí prioritně společenskými zákony, ty mu předepsiují role, a ty přírodní ho jen více či méně uzpůsobují pro akceptování a výkon těchto rolí (např. člověk vyrostlý ve střední evropě je s to osm hodin pracovat, jižní národy potřebují siestu). Někteří jednotlivci mají "pervné nervy" pro snášení společenskx vyvlaných stresů, jiní ne apod.
A k termínu nálepka - nemám ho rád, s oblibou ho užívají stalinisti v KSČM - všemožně propagují Stalina a když zavedu zdůvodněný termín pro stalinismus, jakožto ideologii a politiku minulé vládnoucí třídy řídícího aparátu, tak se strašně zlobí a křičí o nálepkování. A přitom mne "nálepkují" jako revizionistu a ještě hůře bez nejmenšího zdůvodnění.Takže označení určitého projeveného názoru zdůvodněným termínem není ani nálepkování (jen strukturace problému, jako když třídím zvířecí rody a čeledě) a nemá co dělat s morálkou - týká se to jen určité společenské role daného individua. Takto to dělali všichni klasikové a ostře. Ale mravní integritu jednotlivců nezpochybńovali, ta je prostě nezajímala.
Já neodmítám komplexcní pohled, ale ne eklektické stavění vedle sebe - marxista analyzuje spojitosti, zákony, logiku (na rozdíl od pozitivismu či postmoderny)