Re: Re: Re: ještě k náboženství
Eva Hájková 09.10.2014Bojovat militantním ateismem proti militantnímu náboženství je hloupost a nemůže to fungovat. Už Paracelsus věděl, že "podobné se léčí podobným". Pokud má tedy dnes náboženství úspěch, plyne z toho, že lidé něco analogického tomu potřebují.
Potřebujeme prostě víru.
Re: Re: ještě k náboženství
Jan Zmatlík 09.10.2014--Představme si ale, že by věřící řekl "nechci se dotknout ateistů, ale..." - těžko představitelné, že?!--
Náboženství je ve své organizované formě násilím na člověku. (Leccos o tom je v jedenáctisvazkových "Kriminálních dějinách křesťanství" od Karlheinz-e Dechner-a.) Toto násilí má všechny myslitelné formy - od křižáckých válek přes upalování upalování žen za "čarodějnictví" až po zastrašování či pokrytecký "morální" nátlak.
Je dnes v módě - ať už pod heslem multikulturalismu nebo bez této vlajky - obhajovat "náboženská" práva muslimů v západním světě. Jsme přece demokraté! A co víc: "naše" náboženství už je dnes (po staletích bezuzdného vraždění) kultivované! (Otázkou je, zda jde více o kultivovanost nebo o konzumní pohodlnost a lenivost.)
Proč má mít sebepitomější názor výsadní postavení před ostatními názory, je-li zařaditelný pod "NÁBOŽENSTVÍ"??
Proč mají mít lidé hlásící se k nějakému etablovanému vyznání jiné - tedy výslovně zákonem chráněné - postavení než všichni ostatní??
Válka se dnes, stejně jako v celých dějinách, vede o materiální statky (ropa, kovy, voda,...) - ale odívá se do náboženského ("civilizačního") hávu. Lidé mají uvěřit, že se bojuje za vyšší "hodnoty" (znovu poukazuji na Kosíka, který "boj hodnot" přesvědčivě popsal).
Militantní ateismus většině z nás - zvláště po zkušenostech 20.století - připadá jako něco nesprávného, neslušného. Jaká ale tedy má být pacifistická odpověď na militantní formy náboženství, kterými je svět zaplaven?
Jde vlastně o otázku: Co je na náboženství náboženského (o je jeho podstatou)? Zlo a dobro nejsou náboženské pojmy. Tedy není dobré a zlé náboženství. Všechno je v lidech, ne v Bohu.
NECHTÍT SE DOTKNOUT
Jan Zmatlík 09.10.2014--Představme si ale, že by věřící řekl "nechci se dotknout ateistů, ale..." - těžko představitelné, že?!--
Náboženství je ve své organizované formě násilím na člověku. (Leccos o tom je v jedenáctisvazkových "Kriminálních dějinách křesťanství" od Karlheinz-e Dechner-a.) Toto násilí má všechny myslitelné formy - od křižáckých válek přes upalování upalování žen za "čarodějnictví" až po zastrašování či pokrytecký "morální" nátlak.
Je dnes v módě - ať už pod heslem multikulturalismu nebo bez této vlajky - obhajovat "náboženská" práva muslimů v západním světě. Jsme přece demokraté! A co víc: "naše" náboženství už je dnes (po staletích bezuzdného vraždění) kultivované! (Otázkou je, zda jde více o kultivovanost nebo o konzumní pohodlnost a lenivost.)
Proč má mít sebepitomější názor výsadní postavení před ostatními názory, je-li zařaditelný pod "NÁBOŽENSTVÍ"??
Proč mají mít lidé hlásící se k nějakému etablovanému vyznání jiné - tedy výslovně zákonem chráněné - postavení než všichni ostatní??
Válka se dnes, stejně jako v celých dějinách, vede o materiální statky (ropa, kovy, voda,...) - ale odívá se do náboženského ("civilizačního") hávu. Lidé mají uvěřit, že se bojuje za vyšší "hodnoty" (znovu poukazuji na Kosíka, který "boj hodnot" přesvědčivě popsal).
Militantní ateismus většině z nás - zvláště po zkušenostech 20.století - připadá jako něco nesprávného, neslušného. Jaká ale tedy má být pacifistická odpověď na militantní formy náboženství, kterými je svět zaplaven?
Jde vlastně o otázku: Co je na náboženství náboženského (o je jeho podstatou)? Zlo a dobro nejsou náboženské pojmy. Tedy není dobré a zlé náboženství. Všechno je v lidech, ne v Bohu.
Re: Re: Re: Re: Re: Náboženství a zlo
Jan Zmatlík 18.10.2014Co tu znamená "jistější"?!
Vachek a Cimrmani
Jan Zmatlík 08.09.2014celý článek v A2 je ZDE:
https://www.advojka.cz/archiv/2014/18/co-lide-nechteji-videt
Re: Vachek a Cimrmani
Eva Hájková 08.09.2014nudného života v sociálně jistém světě. Divím se, že dnes, kdy nevíme,
co nás čeká, to ještě někoho baví.
Ale já umění moc nerozumím, takže nemůžu dobře soudit.
E.
Re: Vachek a Cimrmani
Josef Heller 08.09.2014A kupodivu - mám na rozdíl od Vachka zcela odlišný názor na cimrmany, i když nenávidím dnešní politické pozice cimrmanologů (Smoljak byl odporný a Svěrák není ve svých společenských aktivitách o moc lepší - ale tak to bývá často - a proto já vždy odděluji dílo a tvůrce jako člověka - upřímně řečeno mne jako člověk nezajímá ani Karel Marx, který mohl být velmi protivný a tyranský otec rodiny - židovsk patriarcha). Bez ohledu na tvůrce - v původní cimrmanologii byl prvek vzpoury proti pánům, humanistické všelidské hodnoty, společenská kritika a jistá míra sympatie k človšku, i při vší kritičnosti - nebyli to zlí klauni- takže možná to nemělo úroveň Bergmanna či co já vím Aragona, ale bylo to srovnatelné s Haškem, Poláčkem a snad i Čapkem - ve Vachkově názoru - obecně jistě správném - cítím intelektuálský manýrismus a zajetí v zaběhaných vnitrointelektuálských pravidlech).
Ale - jako Evička - podotýkám, že je mnoho věcí, kde byste na mne neměli moc dát, ale v této oblasti jsem obzvláštním laikem. Já konzumuji jen pohádky pro dospělé v podobě Kriminálky Las Vegas či Miami nebo Midsommeru.
p.s.: Na polistopadovou zábavu už nejsem expert, protože mám vůči ní psychický blok, nedívám se na žádný český seriál,včetně detektivek a tím méně na nějké dokumenty apod., které jsou prosycené nepravdivou ideologií, KTERÁ JE NA ROZDÍL OD BIL´AKOVSKÉ ÉRY PODÁVÁNA VELMI NENÁSILNĚ A RAFINOVANĚ.