alter-nativa

Diskusní téma: Josef Heller - Prožíváme střet civilizací?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Josef Heller - Prožíváme střet civilizací?

15.06.2016 20:46

      Podobný názor není nijak ojedinělý,
      zejména v té podobě, že jde o střet euroamerické civilizace a islámu. Jak
      k této otázce přistupovat z pozic metodologie klasiků,metodologie
      skutečného marxismu, kterým podle mého názoru není ani stalinismus, ani 
      různé s marxismem jen koketující varianty buržoasní ideologie -zv.
      neomarxismu či postmarxismu.

        
      Úplně zjednodušeně spočívá podstata toho, v čem žijeme,
      ve skutečnosti, že  prvotní a určující vliv společensko-ekonomické
      formace -  v tom již výrobních sil, ale zejména výrobních vlastnických
      vztahů -  se protnul s relativně samostatným trendem vývoje 
      člověka, jeho rozmístění po planetě,dopadu klimatu, výtěžnosti zdrojů
      ekologické stránky apod. Shrnuto - jde o jisté stadium vývoje lidstva formované
      kapitalismem vstoupivším do stadia nejen monopolního ale globálně monopolního
      kapitalismu ovládnuvšího celý svět a globalizační procesy, a to při ztroskotání
      prvního pořádného pokusu o nekapitalistickou alternativu. Chcete-li použít
      huntingtonovského termínu - jde prvoplánově o střet různých cest vývoje
      kapitalismu u jednotlivých etnik a regionů od počátku rámovaný kapitalismem té
      euroatlantické oblasti, méně již jinými kapitalistickými centry,působícími již
      druhotně, pod tlakem toho euroatlantického jádra (Japonsko Rusko) Jelikož pro
      kapitalismus (jakož i pro všechny předchozí řády) byla charakteristická
      nerovnoměrnost vývoje (mimochodem je zajímavé, že i nedokonalý protosocialismus
      poznamenaný dědictvím kapitalismu - Rusko, Čína, Kuba, Mongolsko, Korea,
      Vietnam měl tendenci tu nerovnoměrnost vyrovnat,v¨čemž jsme my došli nejdále -
      město-venkov, regiony, ČSR-SSR), máme tu dnes plejádu modelů kapitalismu - jsou
      to samozřejmě i různé kulturní modely ovlivněné nekapitalistickými faktory -
      např. podnebím, množstvím surovin, typem zemědělství počtem obyvatel atd. -
      tedy jsou to civilizace, ale lze je redukovat za jistých okolností na
      modifikace KAPITALISTICKÝCH VÝROBNÍCH VZTAHŮ, třídní struktury a politiky.
      V zásadě jde ale o jednu civilizaci.

           Tato civilizace
      díky vykořisťovatelskému vztahu jako základnímu VV vytvořila celosvětové
      obrovské rozdíly v životních podmínkách. S přechodem k jednotnému
      globálnímu trhu s volným pohybem všech činitelů. V honbě za vyšším
      ziskem uvolnil i řadu podmínek pro volný pohyb pracovní síly s velmi
      nízkou cenou a tím uvedl do pohybu i migraci čímž dále posílil proces zániku
      národů a národních států a oblastí s kompaktním etnickým osídlením.
      Přinesl ovšem i technický pokrok a rozšířil komunikaci individuální.
      Rozhodovací procesy se oddělují od národních center, ale i od individuálního
      vlastnického práva,vlastnické aktivity přebírají aparáty, které sledují své
      dílčí zájmy připomínající protosocialismus. Na druhou stranu VTR
      s automatizací likviduje klasické dělnické profese a především likviduje
      ten typ práce, který si mohl kapitál dokonale podřídit (např. u pásu).Stále
      významnější je práce kognitariátního typu (individuální či týmová práce,vysoce
      kvalifikovaná tvořivá, těžko nahraditelná práce) a ta část dělnické třídy,
      kterou nazýváme kognitariátem. Kognitariát si kapitalista nemůže podřídit tak
      snadno, jako klasického dělníka a je otázka času kdy to kognitariát pochopí a
      prosadí si podíl na řízení a zisku a časem samosprávné vlastnictví. Ovšem -než
      k tomu dojde, roste vrstva nezaměstnaného a nezaměstnatelného obyvatelstva
      vyřazeného  ze společnosti odvykající si pracovat, parazitní, ale
      požadující určité zajištění, vymykajíc se pravidlům, kterou slábnoucí stát
      nezvládne ani sociální politikou, ani nasazením mocenských složek. Na obojí mu
      navíc díky daňové stávce kapitálu, ruinování střední třídy a nezaměstnanosti
      dělníků ubývají prostředky. Odtud růst drogového průmyslu, kriminalita, vláda
      protizákonných struktur apod., rozklad společnosti.

          Expanze kapitálu a jí
      zajišťujících politicko-mocenských struktur vyvolal zvláště těžké dopady
      v méně vyvinutých zemích tzv.třetího světa, kde leckdy umocnil handicap
      daný přírodními podmínkami. Paradoxně mohla být tímto handicapem i nadměrná
      štědrost přírody, které nestimulovala závislost neprivilegovaných na
      vládnoucích strukturách - osvobození jamajští černoši nebyli nuceni pracovat.
      (Marx). Na Středním východě naopak charakter civilizace a kultury ovlivnily
      chudé pouštní poměry a bohatá města na obchodních křižovatkách - to se odrazilo
      v náboženství - islámu. Nebudu tyto specifiky analyzovat, i když je to zajímavé
      téma. Jen řeknu shrnutí - tento středověký islám nebyl ve své době krutější než
      křesťanství, v rámci muslimského světa se vyvíjel, pomohl vytvořit docela
      vyspělou kulturu a   kdyby nedošlo k agresi euroamerického
      kapitalismu - kolonialismu a neokolonialismu a muslimský svět se vyvíjel
      podobně jako ekonomika na západě, měnil by se a stal by se přijatelným pro
      moderní dobu a formující se celoplanetární civilizaci. Ale právě vzhledem
      k určité vyspělosti muslimské civilizace byl atak euroatlantického
      kolonialismu krytého křesťanstvím obrovským šokem, který přirozenou modernizaci
      společnosti totálně zastavil (opět i zde nedobře posloužilo ropné bohatství -
      jistě to nemusím rozebírat) a provedl ji po svém, tím, že vnutil muslimskému
      světu své deformované hodnoty, pošlapal hodnoty jeho a vyvolal odpor jak
      místních elit přisátých na ropném bohatství, tak neprivilegovaných vrstev. A
      tady dějiny uklouzly - deformovaná západním kapitalismem provedená modernizace
      při selhání pokrokovějších sil a ideologií, včetně protosocialistického
      pseudomarxismu, resp.selhání celé zájmově omezené vládnoucí třídy
      protosocialistických zemí i komunistického hnutí.

          A za tohoto stavu
      využily sociálně rozporné a námi příliš neprozkoumané elity muslimských zemí
      islámského fundamentalismu a imputovaly ho i části neprivilegovaných vrstev
      (resp. s jeho pomocí si podřídily široké vrstvy obyvatelstva. Vypůjčily si
      z původního islámu momenty agresivity a nesnášenlivosti omlouvající
      dokonce individuální teror. Těmto momentům daly novou formu a nové prostředky,
      využily frustrace jednotlivců i celých vrstev (hlavně středních) a zneužívají
      v rámci konkurenčního boje uvnitř globální  buržoasie. Tím se snaží
      vyrovnat svůj handicap oproti zejména americkému, evropskému a židovskému, ale
      i ruskému kapitálu a s nimi spřaženými kompradorskými skupinami /Saúdové/
      či vojensko-byrokratickými diktaturami pokoušejícími se hrát samostatnou roli
      (Kaddáfí, Assád)./To ale zase výborně nahrává západní i ruské  buržoasii a
      různým deklasovaným vrstvám - podobným, jako byly ty které vydatně pomohly
      Hitlerovi k moci (Roehm) a odnesly to.

            Když se
      tedy vrátím k Vaší původní otázce - dnes probíhá meziimperialistické
      střetnutí různých skupin kapitálu v rámci jedné kapitalistické civilizace,
      který je jednak procesem vzájemného přerozdělení zisku uvnitř globálního
      kapitálu, jednak je prostředkem rozbití solidárního boje pracujících a zvýšení
      jejich vykořisťování.(nízké mzdy běžencůpřevaděčsiý průmysl STÁTNÍ ZAKÁZKY
      APOD.). Nový partnerem v této rvačce je islámská buržoasie (není
      prozkoumaná, globální kapitál v ní dominuje, ale určitou roli v ní
      hraje i outsiderský kapitál, převodní skupiny duchovenstva, armáda, apod.).

              
      Tento proces, v kapitalismu logický a zákonitý, se protnul s výše
      naznačenými důsledky obecnějšího a neméně zákonitého (z hlediska dialektiky
      přírody, výrobních sil a výrobních vztahů i dalších stránek civilizace)
      procesu, který  zhruba můžeme postihnout pojmy "VTR" a "globalizace". Globalizační
      a VTR procesy uvolnily migraci v celosvětovém měřítku a kapitalismus
      vytvořil příkrou nerovnost napříč světem - důsledek by mohl být znázorněn
      (kdybych nebyl z takovým laikem v přírodních a technických vědách) termíny
      elektrotechniky apod., jako "napětí","tok elektronů" apod. Jinými slovy -
      migrace ve velkém měřítku byla nevyhnutelná a bylo jen otázkou času,kdy začne a
      jaký bude mít  rozsah, kdo konkrétně bude migrovat.

          Malá odbočka - zmínil
      jsem se o problému osvobozených jamajských černochů, kteří díky štědrosti
      přírody a neznalosti složitějších potřeb svobodu využili k nicnedělání. To
      byl ale úsvit kapitalismu. V globální éře kapitalismus sice nedokázal mase
      lidí v zemích třetího světa zajistit práci a vyvrhl je mimo společnost,
      ale stačil je otrávit vypěstováním moderních konsumních potřeb (bez potřeby
      práce, tvořivé činnosti apod.).Jejich pnutí k lepším životním podmínkám,
      které se daly nalézt v euroatlantické civilizaci díky dokonalejším formám
      kapitalismu (/sociální stát), třídnímu boji pracujících i konkurenci
      protosocialismu nebylo  a není spojeno s pnutím k získání práce
      a pracovního či odborného uplatnění. Mělo a má tedy parazitní charakter.

           Pozor - moje
      hypotéza neříká, jak velké procento  lidí ve třetím světě resp.
      v zemích s odlišnou od západní kulturou, především islámskou, je
      takto zdeformováno a jaký mají podíl mezi migranty. K tomu nemám
      podkladový materiál.

          Kdyby kapitalismus
      nezpůsobil v zemích od západu odlišných nic jiného, byl by to přesto jeho
      zločin proti lidstvu a jeho oběma nadějným pólům - kognitariátu vyspělých
      zemích a tradičním pracujím v těch zaostalých, protože už v tom by
      byl zakódován prvek rozbití jejich osvobozovacího  postupu a základ pro
      pronikání reakční buržoasní ideologie do vědomí a jednání neprivilegovaných -
      nacionalismu, rasismu, náboženské nesnášenlivosti,xenofobie apod. A vzhledem
      k tomu, že z možných variant kapitalistické civilizace byla pro tyto
      prvky omezené nesnášenlivosti zvláště vhodná ta islámská, byl už zde
       zakódován moment krvavého konfliktu mezi neprivilegovanými, nad kterým by
      si soupeřící kapitálové skupiny - euroamerické i islámská - ale taky ruská a
      čínská - mohly radostně mnout ruce.

        
      Kapitalismus, zejména kapitálové skupiny spojené s anachronickou
      hegemonistickou politikou americké reprezentace, toho však udělal ještě více a
      názorně tak prokázal svoji zájmovou omezenost, nebezpečnost vůči všem formám
      lidské civilizace,svůj sebedestrukční potenciál. Ve svých rvačkách (USA-Evropa,
      USA - Rusko atd.) politicko-vojenskými prostředky (destabilizací Středního
      východu) uvedl do pohybu živelnou neregulovatelnou migraci, kterou nesporně
      chtěl oslabit své konkurenty. Dokonce z této vyvolané a do jisté míry
      plánovitě provokované migrace učinil další výnosné odvětví kapitalistického
      podnikání, byť i nelegálního, čímž znásobil jeho nekontrolovatelnost a ničivou
      sílu. ¨

          Jde o další příklad
      toho, jak ve vykořisťovatelské společnosti zejména v kapitalismu,
      vystupuje pokrok v roli pohanského bůžka, který "nechtěl pít nektar jinak
      než z lebek zavražděných."(Marx-Budoucí výsledky britského panství
      v Indii, Spisy sv.9, Praha, SNPL. 1960.). Pokrokový a nutný proces
      globalizace a v jejím rámci i migrace se mění ve smrtelné nebezpečí pro
      lidstvo v situaci, kdy migrují nikoli pouze lidé schopní začlenění do
      moderních výrobních struktur, zejména kvalifikovaní odborníci, ale i početné
      skupiny vyvrženců ze společnosti ženoucích se jen za konsumem, vytržení
      z původních hodnot a pravidel své společnosti a neschopni přijmout hodnoty
      hostitelské země (ve významné míře vzhledem ke své intoxikaci islámským fundamentalismem),ba
      dokonce chystající se tuto hostitelskou společnost rozvrátit a vnutit ji své
      hodnoty. Upozorňuji však  - a podtrhuji!!! - že jsem vyslovil jen obecnou
      hypotézu, kterou nelze zpřesnit bez analýzy konkrétních údajů o migrantech.
      Odmítám nacionalisticky až rasisticky zabarvené paušální zpochybňování
      inteligenční a mravní způsobilosti všech migrantů se začlenit do evropské
      společnosti, které bohužel slýchám i od komunistů.

          Zastavme se ještě u
      četných polemik o multikulturalismu, které se většinou polarizují na blíže
      nedefinované postoje "ano" či "ne". Velice se mi nelíbí, že u mnohých komunistů
      je pojem multikuoturalismu spojen pouze s jeho "havlovským", 
      "pravdoláskařským" "pražskokavárenským" pojetím. Ano je třeba odmítnout
      takovéto mechanické, strnulé dogmatické pojetí, kterému stačí ke
      spokojenosti  vytvoření formálních - legislativně-administrativních
      podmínek zrovnoprávňujících dejme tomu islámský fundamementalistický názor a
      styl života se socialistickým či všelidsky humanistickým. Nelze vracet zpět
      vývoj, který v nejvyspělejších zemích díky angažovanosti pokrokových sil
      dospěl k uznání určitých\neporušitelných lidských práv z obavy
      abychom neporušili anachronická a antihumání práva skupiny migrantů, bez ohledu
      na jejich početnost. Nelze dopustit násilí vůči obyvatelům hostitelské země,
      nelze snížit životní úroveň domácích kvůli přemrštěným nárokům skupiny migrantů
      odmítajících práci a domácí pravidla, bez projednání a souhlasu těch na které
      to dopadne.Už vůbec nelze akceptovat snahy islámských fundamentalistů přeměnit
      v rámci deformovaně chápaného islámu hostitelskou zemi na islámskou
      diktaturu. Stejně tak se ovšem nelze smířit s tezi že
      multikulturalismus - tj. soužití různých kultur - se prokázal jako neživotný,
      je mrtev a snahy o automatickou nucenou asimilaci případných migrantů tedy
      snahu vnutit jim kulturu hostitelské země ve všech bodech. Samozřejmě nelze ani
      akceptovat arogantní přístup typu "Nechceme Vás, zůstaňte si doma." Zvláště od
      komunistů by taková věta neměla vůbec zaznít.

         
       Ať chceme či nechceme, ať jsme
      sebevíce stoupenci marxistické prognózy splývání národů a formování
      v zásadě jednotné celoplanetární kultury, v nejbližší realitě nás nic
      jiného než koexistence kultur (způspbů myšlení a života, zažitých civilizačních
      pravidel a hodnot) nečeká a odmítat to, je jako snaha dona Quijota útočit na
      větrné mlýny.Oztázka nezní:Koexistence, multikulturalismus ano či ne?,ale "Jaký
      multikulturalismus?". Marxistická odpověď na rozdíl od pravdoláskařů zní:
      Multikulturalismus respektující pokrok, zájmy nejpokrokovější třídy (pokud
      ještě třídy jsou, pak nastupují sjednocené zájmy samosprávné socialistické
      společnosti) směřující k integraci v podstatných určeních
      v zájmu co nejširšího rozvoje rovnoprávných jednotlivců (rovnoprávných
      společenských spoluvlastníků).

        V tomto textu nehodlám řešit otázku konkrétních
      opatření k dosažení tohoto cíle a řešení problému migrace jako takové.
      Některé zásadní principy jsou jasné:¨

      1.      
      Řešení problémů
      obživy a bezpečnosti lidí tam, kde vznikají, bojem proti imperialismu vedeným
      širokou frontou neprivilegovaných, jejímž jádrem musí být kognitariát vyspělých
      zemí.

      2.      
      Demokratická a
      účinná regulace migrace



      1. Podíl na pokrytí nákladů na migrace na základě
             progresivního zdanění hlavní tíži musí nést velký nadnárodní kapitál a o
             výši podílu musí rozhodovat demokratická referenda a samosprávné orgány

      2. Ilegální podněcování a organizování migrace v
             nehumánních podmínkách musí být považováno za zločin proti lidskosti a
             tvrdě potíráno         

      Mimořádnou
      odpovědnost v této situaci mají komunisté, pokud se opravdu snaží naplnit
      od myšlenek klasiků odvozené poslání a hájit zájmy neprivilegovaných a nemění
      se buď v sociálnědemokratickou stranu -převodní páku zájmu buržoasie nebo
      nesloží zájmu buržoasie nepřímo - svou přeměnou na od zájmu lidí a reality
      odtrženou sektu hájící přežilou ideologii vládnoucí třídy minulého systému a
      fakticky tím blokují další boj proti kapitalismu za jeho životaschopnou
      alternativu - samosprávný socialismus nebo dokonce pokud nepodléhají
      v nějaké formě hnědnoucímu nacionalismu,rasismu, xenofobii, příp.
      ideologii a politice ruské a čínské skupiny globálního kapitálu a politice
      států hájících zájmy tohoto kapitálu.

           Můj názor je že současná KSČM jako celek a
      celá řada jejich funkcionářů,aktivistů, členů a sympatizantů tuto historickou
      povinnost komunistické strany neplní.nezná marxistické východisko a není na
      výši doby, ba přímo zastává ideové či praktické postoje reakční, zejména
      nacionalistické. Odpovědnost za to nese vedení strany před IX.sjezdem a není
      důvodu se domnívat že se po sjezdu, za staronového vedení situace změní. Vedení
      reaguje na situaci bez jasné orientace nahodile, neúplně pasivně a
      nejasně.Existuje vážné nebezpečí, že KSČM se buď rozpadne nebo jinak
      transformuje nebo také skončí v propadlišti dějin a bude nahrazena jiným
      subjektem hodným tohoto názvu. Chtěl bych, aby tento můj text byl chápán jako
      varování a velmi nerad bych skončil jako ona bájná věštkyně Kasandra potrestaná
      bohy tím, že jí nikdo nevěřil.