sociální konflikt
Jan Zmatlík 26.08.2014Jen podotknu, dvě věci:
1) Také v případě Romů v českých zemích jde především o sociální konflikt.
2) Romové v Rakousku (ti, kteří zbyli po vyvraždění většiny) jsou v nápadně jiném postavení než u nás. A tomu odpovídá i zcela odlišný postoj "většinové společnosti". První, co mne jako vysvětlení napadá, je skutečnost, že tam neexistuje romské přistěhovalectví.
A snad ještě třetí postřeh:
za velmi nešťastné považuji výkřiky západních "obhájců" lidských práv (včetně evropských institucí), které padly na úrodnou půdu právě u lidí jako M.Kocáb. Jsou to vpravdě knížecí rady, ne nepodobné rétorice "ochránců zvířat". (Čímž jen opakuji, co říkáš v posledním odstavci.)
Re: sociální konflikt
Josef Heller 26.08.2014Jinak chci ještě upřesnit - když mluvím o civilizační přizpůsobivosti, nemyslím tím rezignaci na romskou etnicitu, kulturu, snahu o podíl ve veřejné správě apod. V tom byla pochybená už politika za protosocialismu, kde se byrokratické elitě hodila spíše myšlenka totální asimilace, dokonce ji obhajovali i oficiální vědecké týmy. Ale žádné etnikum nemůže svou kulturu či politickou emancipaci rozvíjet mimo převládající civilizační kontext - jinak jako etnikum bude semleto a zachrání se jen jednotlivci. Kéž by ale tohle někdo pochopil i mezi romskými aktivisty, kteří zatím jen obhajují etnikum jako celek a nevnímají oprávněnost připomínek normálních a realitou tak ničených majoritních občanů - dokonce i samotných Romů. Takovéto obranářství je k ničemu. Byl bych moc rád, kdyby si mé příspěvky o Romech přečetla ta paní "Mariposa". Už jsem s nimi narazil v Romano Hangos, kde mne taky, jako obvykle, cenzurovali. Ach jo, Havlíčku,Havlíčku, my bychom si rozuměli.
civilizační návyky
Jan Zmatlík 26.08.2014A navíc: jakto, že se z podobné, celkem banální události, stane na týdny téma světových médií? Cui bono?
Re: civilizační návyky
Josef Heller 26.08.2014U středo a východoevropský Romů jde o mnohasetleté nezačlenění do majoritní civilizace. Přitom takové začleňování bylo možné - viz celkem úspěšná politika osvícenecké absolutistické monarchie v Rakousku, která měla výsledky., které ovšem zničil holocaust, takže se začínalo znovu. Určité výsledky měl i protosocialismus, ale zase nic moc. A to celé zvrátil kapitalismus, který část našich Romů vrhl prudce zpět a ještě je učinil vhodným zástupným problémem pro rozvoj k fašismu se blížící politiky a ideologie - jako Židy v Německu. Pod tím vším hluboko však je to vyloučení z feudální i kapitalistické a částečně i protosocialistické formace. Výchova průmyslovou kázní prostě chybí komunitě jako celku - proto se adaptují jen jendotlivci, skupiny apod, které se přitom od jádra romské populace spíše odpoutávají - takové starousedlické a plně adaptované, ale od romské komunity se izolující Romy znám ze svého rodného maloměsta a mám mezi nimi přátele. Z pražských znám jen jednotlivce - výborné lidi, i když patřící k těm dolním a méně vzdělaným vrstvám, se kterými se i já cítím velice spjat a příjmy se od nich zase tak moc neliším.
Takže aby bylo jasno - nesrovnávám americké chudé černochy a Romy a neříkám, který z nich je lepší - není to v barvě kůže a genetice a kdybys už chtěl s něčím v USA srovnávat, tak by to byli Indiáni v určité etapě adaptace - tady jsou shody dějinného vývoje. Indiáni už se ale asi z toho dostávají, jen Romům v tom majorita moc nepomáhá (Havlovina a Kocábovina není pomoc, ale chlácholení) a oni sami na skok dopředu zřejmě zatím nemají - takž jim hrozí od bezohledné kapitalistické civilizace těžké převálcování. ALE ANI SAMOSPRÁVNÝ SOCIALISMUS BY JE NENECHAL VÉST TEN POKLESLÝ ZPŮSOB ŽIVOTA, KTERÝ TI NEPŘIZPŮSOBIVÍ VEDOU,ať už za to mohou či ne..